Češi oblečení křečkují. Všem doporučuji protřídit šatník, říká stylistka Michaela Tutko
Michaela Tutko je modní stylistka a vizážistka. Pomáhá ženám s vytvořením efektivního šatníku tak, aby podtrhla jejich jedinečnou image a dala na odiv jejich ženskost a krásu. Se svým týmem působí v Praze, Brně a Hodoníně. S čím se na ni lidé obracejí nejčastěji a na jakém nejzajímavějším projektu spolupracovala?
Míšo, jak jste se vlastně dostala ke kariéře osobní stylistky? Zajímala vás móda už od dětství? Jaký je váš příběh?
Vždy mě bavilo obklopovat se krásnými věcmi. Od své vždy elegantní babičky jsem si už jako malá půjčovala podpatkové boty a mamince zase brala malovátka.
V pubertálním věku jsem se pak plná nadějí viděla v manažerském křesle a studium ekonomie bylo jasnou volbou. Už během vysoké školy jsem si vyzkoušela práci v administrativě a měla jsem tu krásnou možnost být součástí jednoho moravského vinařství. Excelovské tabulky mě však ubíjely, přesedlala jsem tedy proto na naftařskou společnost a pod má křídla spadaly PR činnosti a organizace eventů. Setkala jsem se s mnoha zajímavými lidmi a mohlo by se zdát, že to byla práce snů. Já jsem však v hloubi duše toužila po něčem větším, smysluplnějším.
Už od základní školy jsem vnímala krásu kolem sebe a měla jsem tendence pořád někomu pomáhat. Pochopila jsem totiž, že krása a psychická pohoda spolu úzce souvisí. Snažila jsem se inspirovat mé kolegyně a kamarádky tak, aby se cítily lépe. Vysvětlovala jsem jim, že pokud se o sebe budou starat, budou šťastnější, protože se často stává, že my ženy se staráme o všechny kolem, jen ne o sebe.
Jednoho dne bylo načase se rozhodnout – co je vlastně to, co chci dělat.
Momentálně své služby poskytujete pod značkou Personal Styling. Proč jste se rozhodla tento projekt založit?
Personal Styling spojuje profesionály z módní a make-upové branže. Každá make-up artist i stylistka z mého týmu je jiná, jedinečná, stejně jako naše klientky. Na záčátku tedy stála myšlenka vytvořit místo, kde opravdu každá žena najde tu správnou pomocnou ruku na její stylové cestě. Moje holky stylistky svoji práci opravdu milují a já jsem šťastná, že jsem jim dala příležitost ji dělat.
Jací lidé se na vás nejčastěji s osobním stylingem obracejí? S čím mají největší potíže?
Máme opravdu velké spektrum klientů. Ale když nad tím zapřemýšlím, nejčastěji se na nás obracejí ženy, které se vrací po mateřské dovolené zpět do práce. Na mateřské se jim mění návyky, vkus i postava, když se pak vrací zpět do korporátního světa, chtějí objevit svůj nový styl a cítit se zase skvěle. A pak jsou to ženy, které nemají souměrnou postavu a také chtějí vypadat šik.
Rovněž hodně pomáháme ženám manažerkám oživit jejich business look, tak aby nevypadaly jako asistentky a zároveň působily profesionálně a žensky. Poslední dobou se roztrhl pytel ale i s pány, které nebaví nakupovat a rádi využijí odborníka k sestavení opravdu efektivního šatníku.
Někteří lidé by se mohli domnívat, že osobní styling je pouze výsadou celebrit. Je to opravdu tak? Jaké máte zkušenosti?
To už dávno neplatí :-) Mnoho lidí si myslí, že stylista pouze vybírá konkrétní oblečení na konkrétní příležitost. To je ovšem velký omyl. Naše klientky učíme, jak si sestavit skvěle kombinovatelný a nadčasový šatník, který bude respektovat jejich postavu, styl, práci, koníčky a hlavně je samotné, tak aby se cítily báječně. Konkrétní kombinace šatů a doplňků na speciální akci je pak už jen pomyslnou třešničkou na dortu.
Na jakém nejzajímavějším projektu jste spolupracovala? Pomáhala jste s nějakou významnou módní událostí?
Srdcovou záležitostí pro mě byl anglický benefiční projekt „Get Lippy“, kde jsme přímo v sanatoriu fotily ženy, které kvůli rakovině přišly o prsa. Ale nepředstavujte si žádnou smutnou událost. Tyto ženy byly šťastné, že přežily, sršel z nich optimismus, život a krása. Byl to pro mě velmi silný zážitek.
Nejvýznamnější módní událost, na které jsem mohla pomáhat s přípravou krásných modelek, byl Londýnský Fashion Week. Ta atmosféra byla naprosto strhující a neopakovatelná. Nebylo vůbec jednoduché se tam dostat, ale stálo to za to úsilí. V backstage je ruch a hukot, každý pracuje na svém úkolu na 150 %. Návrháři na poslední chvíli mění looky, kadeřníci a make-up artisti za zlomek času vytvářejí svá kouzla. A pak začne show, svět jakoby se zastaví, nastane ticho a modelky, jako nadpozemské bytosti, vkročí na molo předvést dokonalou iluzi.
Máte nějaké oblíbené módní obchody, do kterých se svými klienty nejraději vyrážíte? Podle čeho se v tomto ohledu rozhodujete? Konzultujete to nějak s klienty?
Před nákupy si vždy s klientem stanovíme cíl a podle toho vyrážíme na lov oblečení. Vždy záleží na konkrétním klientovi a jeho preferencích. Někdy vyrážíme do malých obchůdků s udržitelnou módou, jindy zase tam, kde umí klientovi upravit oblečení na míru. Často také nakupujeme v OC Chodov, kde je největší výběr v Čechách.
Zavítáte v rámci osobního stylingu i do second handu?
Sice ne moc často, ale ano. Vždy je to však na přání klientky. Výhodou je, že se tam občas dají objevit naprosto dokonalé kousky. Nevýhodou, že sortiment je velmi nevyzpytatelný, a to včetně velikostí.
V čem podle vás dělají Češi v oblékání největší chyby? Co byste lidem obecně doporučila?
Bezmyšlenkovitě nakupují oblečení a doplňky, pak mají plné skříně a vlastně nic v nich. A také oblečení hodně křečkují, je jim líto zbavit se starých věcí. Každému bych doporučila si pořádně protřídit šatník, projít si kombinace oblečení a promyslet, co v něm opravdu schází. Pak pomalu dokupovat chybějící kousky, které budou nadčasové a s důrazem na kvalitu materiálů. Uvidíte, jak se vám uleví, budete mít poloprázdný šatník, který bude přehledný, skvěle kombinovatelný a bude vám dlouho sloužit. A ve výsledku, i když kousky budou dražší, ušetříte spoustu peněz.
Děkuji moc za tento skvělý rozhovor, chtěla bych všem čtenářkám popřát, ať do tohoto podzimu vstoupí stylově a najdou si také chvilku pro sebe, kdy se nechají hýčkat a rozmazlovat.
Autor článku
Hana Smětáková
Redaktor