Pozor na e-shop Bonky.cz: Jak to dopadne, když nakoupíte?

Publikace: 08.07.2022

E-shop Bonky.cz vás oslovil nízkými cenami? Před odesláním objednávky si raději vyhledejte recenze. Jakmile si přečtete zkušenosti ostatních, nákup si pravděpodobně hodně rychle rozmyslíte. Co přesně čeká ty, kteří se levným zbožím nechají zlákat? To jsme vyzkoušeli.

O e-shopu Bonky.cz

Bonky je online obchod s módou za lidové ceny, který pravidelně rozšiřuje svou nabídku produktů. Takový je alespoň popis na Googlu. Ve skutečnosti se jedná o online tržiště napojené na čínské obchody. Veškeré zboží zákazníkům chodí z Číny, na jeho doručení se tak načekáte.

V obchodních podmínkách se můžete dočíst, že provozovatel tohoto online tržiště zodpovídá za příjem objednávek od zákazníků, vyřizování reklamací zboží a je celkově zodpovědný za provoz platformy a za zboží, které platforma nabízí. My jsme se rozhodli ověřit, jak to chodí v praxi.

I když Bonky e-shop na první pohled působí moderním a přehledným dojmem, dovedně klame tělem. Přímo na hlavní stránce má uvedená prohlášení: „Více než 286 000 zákazníků nám věří“ a „97% zákazníků nás dále doporučuje“. Bonky.cz přitom na seznam rizikových e-shopů zařadila i Česká obchodní inspekce.

Když si vyhledáte Bonky recenze a dáte se do čtení zkušeností ostatních, nad jednáním obchodu budete kroutit hlavou. Uživatel s přezdívkou Bobano například píše: „Nejhorší obchod jaký jsem použil. Nedoporučuji ani svému nepříteli. Od 4.12.2021 objednané zboží nemám a ani peníze!!! Ostuda a legální okrádání zákazníků.“ V podobném duchu se nesou všechna hodnocení. 

Jestli zkusíte najít Bonky recenze na Heurece, zjistíte, že zákazníci své zkušenosti často přidávají pod profil Všechno z Číny. A ani tady nenajdete jediné pozitivní hodnocení. Recenzenti si nejčastěji stěžují na dlouhé čekání, automatické e-maily vytvářené robotem, nekvalitní oblečení a podvodné jednání.

zdroj: úvodní stránka e-shopu Bonky.cz

Nákup v e-shopu Bonky.cz

Abychom zjistili, jak (a jestli vůbec) se s obchodem Bonky dají řešit vzniklé problémy, provedli jsme testovací objednávku. Z nabídky jsme vybrali saténový dámský župan za 199 Kč (nyní se prodává za 239 Kč). Zdá se vám to výhodné? Na známém internetovém tržišti Aliexpress jeho cena začíná už na 110 Kč včetně pošty. Ostatně většinu zboží na Aliexpress pořídíte o 40 až 50 % levněji než na Bonky.cz.

zdroj: Bonky.cz

Produktové stránky jednotlivých kousků se tváří profesionálně. Nechybí informace o střihu, tabulka s velikostmi ani zmínka o případném vrácení. Teprve když průzkumu e-shopu věnujete delší čas, zjistíte, že naprostá většina uvedených informací je nepravdivá. Obvykle neodpovídají ani velikosti oděvů, kvůli absenci reálných zákaznických recenzí to ale před nákupem nemáte jak zjistit. Pokud se tedy nepodíváte na již zmíněný Aliexpress, kam ověření uživatelé svou zkušenost přidat mohou.

Doprava z Bonky je bezplatná, uhradit ale musíte pojištění (39 Kč) a balné (19 Kč). Dopravce si nemůžete vybrat sami. Balíček vám nejčastěji doručí Česká pošta, jindy DHL či DPD nebo bude uložený na výdejním místě Zásilkovna. Ostatně přesně tak to funguje při klasických nákupech z Číny.

zdroj: Aliexpress

Jak probíhá dodání z Bonky.cz

„Zábava“ přichází již při čekání na vybrané zboží. Bonky obchod udává, že zásilky odesílá každý pracovní den. Mohli byste tak nabýt dojmu, že vám balíček domů dorazí co nevidět. 

Když ale budete pečlivě procházet obchodní podmínky, dozvíte se, že doba vyhrazená na odeslání objednávky ve skutečnosti činí 3 až 25 pracovních dnech. K tomu je třeba přičíst dodání, které běžně zabere 10 až 40 pracovních dní. Jestli se vám to zdá jako hodně dlouhá doba, pak vás další věta pravděpodobně úplně omráčí: obchod si totiž vyhrazuje právo prodloužit dodací lhůtu až na 365 dní.

My jsme měli štěstí a z Bonky.cz nám hned druhý den přišel e-mail s potvrzením odeslání. Bohužel neobsahoval sledovací číslo zásilky. Po měsíci, kdy se nic nedělo, jsme se obrátili na zákaznickou podporu. Na e-mail nám obratem přišla univerzální odpověď, že je zboží na cestě a mělo by dorazit do 40 dnů. Tu stejnou odpověď jsme mimochodem dostali i při kontaktování podpory na Balando.cz.

Po dalších 12 dnech jsme se na Bonky.cz obrátili znovu, tentokrát odpověď obsahovala informaci o tom, že se doba dodání může protáhnout až na 365 dní. Tak dlouho už jsme naštěstí čekat nemuseli. Zásilka k nám celkem putovala 47 dní. Tím jsme se zařadili mezi ty šťastnější, kterým zboží vůbec dorazilo.

Balení bylo stejné jako u většiny zásilek z Číny, tedy černý igelitový pytel. Z něj jsme vytáhli kousek, jehož kvalita rozhodně neodpovídala zaplaceným 199 Kč (+ 58 Kč za balné a pojištění). Župan měl být saténový, z materiálu se ale vyklubal nepříjemný silon. Látka je navíc průhledná a krajka roztřepená.

Bonky.cz a zkušenosti s nedodáním zboží

Nejen v recenzích u nás na Modio.cz se setkáváme s velkým počtem zákazníků, kterým zboží vůbec nepřišlo. Obchod se v takových chvílích od objednávky distancuje. Buď odpoví onou univerzální zprávou o prodloužené době dodání až na 365 dní, nebo problém svede na Českou poštu. Také v obchodních podmínkách má uvedené, že za dodání zboží neručí.

Ptáte se na odstoupení od smlouvy? Také o tom má e-shop Bonky.cz poznámku v obchodních podmínkách. Její znění vás pravděpodobně příliš nepřekvapí: odstoupení od smlouvy možné není

Co tedy dělat, pokud vám zboží z Bonky.cz vůbec nedorazí? Můžete se obrátit na policii či na ČOI s žádostí o pomoc ohledně mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. ČOI takových stížností eviduje několik set, bohužel nemá žádný zákonný nástroj, jak e-shop účinně donutit doručit uhrazené zboží.

Reklamace na Bonky.cz

Zboží sice máte doma, ale z důvodu neodpovídající velikosti či nevalné kvality byste ho chtěli vrátit? Přichází další „zábavná“ část. Při nákupu na Bonky.cz se dočtete, že na vrácení bez udání důvodu máte 30 dní. V obchodních podmínkách ale objevíte, že reklamaci lze podat pouze do 7 dní od doručení balíčku. Na pozdější stížnosti se nebere zřetel.

Neradujte se ale ani pokud danou lhůtu stíháte. I když má být vrácení možné bez důvodu, při vyplňování reklamačního formuláře musíte popsat důvod reklamace a přiložit fotografie produktu i obalu, v němž vám zboží bylo doručeno. Že už ho nemáte? Bez něj to e-shop Bonky.cz bere jako nekompletní reklamaci, kterou není možné uznat.

My jsme dodrželi lhůtu, ve formuláři vyplnili všechna pole a dodali všechny fotografie – reklamace nám přesto byla zamítnuta. Formulář jsme odeslali ještě podruhé, ani tentokrát nám reklamaci neuznali. Dozvěděli jsme se pouze, že zboží můžeme na vlastní náklady zaslat do Šanghaje, aby oprávněnost reklamace přezkoumal dodavatel. To se pochopitelně nevyplatí finančně, a navíc ani poté nemáte jistotu, že vám někdo peníze skutečně vrátí.

I kdybyste zboží nechtěli reklamovat, ale rovnou vrátit, není to možné. Neznáte totiž žádnou adresu. Bonky.cz tedy doporučujeme nahlásit na ČOI a na internet přidat negativní recenzi, ať upozorníte ostatní.

Závěrečné zhodnocení Bonky.cz

Důrazně varujeme před nákupem na Bonky.cz. Tato nákupní galerie přeprodává zboží z Číny, což značí velmi dlouhou dodací lhůtu a špatnou kvalitu k tomu. Vrácení či reklamace zboží jsou de facto nemožné. Zákaznická podpora vám odpoví univerzální zprávou, případně se bude obhajovat tím, že jsou jen zprostředkovatelem a vy se musíte obrátit přímo na výrobce v Šanghaji. Dejte proto na negativní recenze a zkušenosti ostatních, Bonky.cz je krajně nedůvěryhodný e-shop.

Autor článku

Pavla Hejduková

Redaktor

„Jsem Pavla – profesně copywriterka, ve volném čase cestovatelka s vášní pro módu. Mou největší neřestí jsou tenisky. Pravidelně vyrážím na cesty a s sebou si balím zásobu bot, abych je mohla otestovat v různých podmínkách. O ničím nezkreslené zkušenosti a dojmy se pak ráda dělím v recenzích a podrobných článcích. Mimo to se věnuji testování módních e-shopů. Dokážu vám tak poradit, jak poznat bezpečný obchod, kdy máte nárok na vrácení peněz za zboží a kterým e-shopům se raději vyhnout obloukem.“