Fandíte udržitelnosti? Pak je Dressibly místem právě pro vás
E-shop Dressibly.cz vzešel z nápadu spolužáků z vysoké školy v rámci předmětu Management udržitelnosti. Jedním z nich je dodnes Jakub Třeček. V čem spatřuje princip slow fashion? A jak vypadá e-shop, který se snaží zákazníky edukovat o omezování spontánních nákupů? A jde to vlastně vůbec dohromady?
Dressibly, to je férové oblečení a doplňky. Co je podmínkou toho, aby zboží mohlo být ve vaší nabídce?
Aby jejich zátěž pro planetu byla prostě co nejmenší. Ročně se vyrobí přes 100 miliard kusů oblečení. Když si představíme, v jak špatných podmínkách to často je, jaké mají šičky platy, kolik chemie a vody se potřebuje na jedno tričko... Spousta lidí má přitom ve skříni celý štos věcí, které měli na sobě jen jednou, někdy vůbec, a po 10 letech ho vyhodí. V Dressibly jdeme po standardech výroby. Chceme, aby bavlna byla jen bio, aby zboží bylo vyráběné fair trade, třeba i lokálně, u nás v Česku.
Mluvíte o lokální výrobě, ale výrobky prodávané na vašem e-shopu jsou naopak často šité v Indii. Proč?
Důvodů je několik. Indie je velký pěstitel bavlny a je samozřejmě rozdíl, jestli odtamtud vozíte role látky, nebo už ušitá trička. Trička dovoz samozřejmě zdraží, ale zároveň tím vytváříme tlak na dobré pracovní podmínky přímo v Indii. Nechceme, aby tam lidé pracovali 18 hodin denně za 2 dolary. Tím, že tady vytváříme takovouto poptávku, tam dáváme lidem lépe placenou práci a možnost žít v lepších podmínkách. Když tady budeme kupovat jen fast fashion, tak se tam nic nezmění.
Když jsme u fast fashion a slow fashion, jak byste tento pojem vysvětlil úplnému laikovi, který se s ním setká poprvé?
V prvním významu to pro mě znamená Nosím to, co mám. Tedy tvořit si šatník tak, aby šel snadno kombinovat. I to je důvod, proč máme na webu jen základní trička a košile – na rozdíl od módních výstřelků jdou totiž dobře kombinovat k mnoha jiným věcem. Za druhé je to zamyšlení, kolik věcí vlastně potřebuji. A když už něco kupuji, musím vědět, proč. A že to opravdu budu nosit, že to mám k čemu nosit a že to nebude jen někde ležet.
V čem je tedy největší rozdíl mezi obyčejným tričkem z řetězce a tím, které bylo ušito v souladu s principy slow fashion?
Určitě je to dopad, který má výroba jednoho trička nebo batohu na planetu i společnost. Můžeme to měřit v použitých litrech vody na výrobu, v množství spotřebovaných pesticidů, v tom, že když si za fair-trade produkt připlatíte, tak tím reálně zvedáte životní úroveň těch, kdo jej ušili, a že to zcela určitě nebyly děti. Některé značky se ty dopady snaží vykoupit sázením stromů, v tom je dnes jen velký byznys: zasadí keříček, který nikdo nezalije, takže do roka uschne a uvolní místo pro nový. My stromy sázíme také, ale nejsme megalomani, kteří by chtěli osázet Madagaskar. Naše stromy sázíme v ČR, což znamená, že to jde jen někdy během roku, nemůže jich být tolik, ale jsou sázeny smysluplně a je o ně pečováno.
A co tedy mám dělat s věcmi, které už neunosím?
Otázku „A to jako mám vzít všechny své věci, hodit je do popelnice a koupit všechno u vás?“ slýcháme paradoxně docela často. Tím by se ale popřela celá myšlenka udržitelnosti. Pokud věci nechcete, měly by putovat do bazaru nebo třeba na swap. My v tomto ohledu máme dost kontroverzní strategii, snažíme se lidi odradit od spontánního, bezmyšlenkovitého nákupu, a motivovat je k těm méně častým, ale promyšleným. Aby si koupili nový batoh až ve chvíli, kdy se roztrhá tak, že už nejde opravit. A aby si jej koupili kvalitní, aby jim vydržel co nejdéle, a i k nám se pro něj tím pádem vrátili až za mnoho let.
Kde se nápad na takový e-shop vzal ve vašich hlavách?
Původně to byl nápad naší party spolužáků z VŠE, kde jsme měli předmět Management udržitelnosti. Je to už hodně let zpátky, tehdy nebyla zdaleka taková nabídka udržitelných produktů, jako je tomu dnes. Nějakou dobu jsme fungovali jako neziskovka, až po marketingovém průzkumu jsme se rozhodli založit firmu a pustit se do prodeje.
Za cíl jste si vytyčili i osvětu v oblasti udržitelnosti. Co jsou nejpoptávanější témata, se kterými se setkáváte?
Rozhodně „A kde vlastně začít?“ Nejlepší začátek je podívat se do vlastní skříně a říct si, co nosím, co nenosím, proč to nenosím a případně to poslat do světa – o tom už jsme mluvili. Důležité je vyvarovat se impulzivním nákupům. K tomu máme na e-shopu vychytávku, která se jmenuje odložená objednávka. Kromě klasického nákupu můžete zvolit odloženou objednávku, a my vám na konci měsíce napíšeme, jestli to pořád ještě potřebujete, nebo jestli jste si to rozmysleli. A když rozmysleli, tak taky dobře, protože šetříme planetu. Zhruba 40 % objednávek takto ale opravdu úspěšně dokončíme. Ve velkých firmách jedoucích na výkon by nás nepochválili, ale na naše poměry a cíle je to super.
A chystáte teď nějaké novinky do sortimentu?
Žádné prodejní vánoční kampaně nechystáme, zaměřujeme se hlavně na edukační zprávy, takže možná něco přijde. Sortiment ale rozšiřovat budeme. Náš cíl je udělat z Dressibly tržiště udržitelného zboží. Zákazník, který k nám přijde, si bude moci být jistý, že vše, co vidí, splňuje poměrně přísné standardy férovosti, a nebude muset hledat na mnoha dalších e-shopech, zda mají udržitelnou sekci. Teď se k nám přidaly menstruační kalhotky SaYu, barefooty Ahinsa a jsme v jednání s dalšími firmami. Naše motto je prostě Váš obchod s udržitelnou módu.
Autor článku
Jana Chmelíková
Redaktor
„Studovala jsem češtinu a mým snem bylo živit se jednou psaním, což se mi i splnilo. Už pár let žiji místo v Praze v maličkém městě ve středních Čechách, kde se nedá koupit nic – a tak jsem se naučila víc než kdy dřív nakupovat na internetu. Znalost dobrých e-shopů a triků, jak nakupovat online, se stala mým denním chlebem. Miluju udržitelnost, zahradu, barefoot boty a pošťáka, který mi veze nový balíček.“