Jsme mladá značka doplňků, která si na nic nehraje, říkají zakladatelé Vuch
Vuch je mladá česká ambiciózní značka doplňků, kterou proslavily zejména puntíkaté peněženky plné hravosti. Když Ondřej Hyrš a Martin Kůs s podnikáním v roce 2015 začínali, měli jen pár objednávek denně, dnes mají obrat přes 140 milionů. Portfolio se navíc neustále rozrůstá, koupit si tak nově můžete například oblečení nebo limitovanou edici kabelek a peněženek, která vznikla ve spolupráci s českým malířem Josefem Ratajem.
Jak vlastně vznikl nápad na puntíkaté peněženky, jak se firmě dařilo během pandemie a jaké plány mají oba zakladatelé do budoucna? Nejen tyto otázky zazněly v dnešním rozhovoru.
Když se řekne Vuch, co by se potenciální zákaznici či zákazníkovi mělo vybavit?
Barvy, zábava, jinakost, český desing, hravost a kreativita. Věříme, že přesně tyto atributy se odrážejí v našich zákaznících. Jsme mladá značka, která si na nic nehraje a nabízí zkrátka něco trochu jiného, než je možné vidět jinde.
Vaší původní vlajkovou lodí jsou dámské peněženky s puntíky. Kde se v hlavách dvou mužů objevil nápad na dámské peněženky? Jednalo se o nějaký aha moment, kdy jste si řekli: původní profese necháme být a tímhle dobudeme svět?
Dobrá otázka. Měli jsme byznys, který nějak fungoval a ne úplně špatně, ale nebyl to vyloženě náš brand, který by nesl naše DNA, naši invenci a kreativitu. Dělali jsme si research trhu a zjistili, že tam chybí právě ta hravost a zábava o které se zmiňuji výše. Odstartovali jsme puntíkatými peněženkami, které se pro naši značku staly signifikantní a de facto se prodávají od samého začátku firmy, což je 6 let. Postupně jsme portfolio rozšiřovali a reagovali na potřeby zákazníků. Přesněji spíš zákaznic.
Do nabídky postupně přibyly kabelky, hodinky, spodní prádlo, sluneční brýle a později i oblečení. Kromě dámských kousků nabízíte i ty pánské. Kolik produktů máte dnes v portfoliu?
Typů produktů a různých variant máme určitě stovky. Ale hlavních kategorií, dáli se to tak vůbec nazvat, je 8. S tím, že největší důraz a focus máme na batohy, kabelky a peněženky. V tom si troufáme tvrdit, že jsme špička v Evropě co do množství nabídky. Některé produkty postupně utlumujeme, s některými naopak nově přicházíme. Jako například loňská kolekce bot, na jejíž pokračování se mohou zákazníci těšit v tomto roce.
Jakou roli dnes ve vašich prodejích hrají právě ony peněženky s puntíky? Jsou stále vlajkovou lodí, nebo už je to něco jiného?
Puntíky stále fungují, což dokazuje i naše aktuální porfolio, kde je puntíkatých peněženek v různých variantách stále dost. Je to takový náš kultovní produkt řadící se v prodeji opravdu vysoko. Prim ale hrají také černé, bílé nebo šedé kabelky. Stejně jako různé druhy batohů. Nákupní nálady se sice mění, nějaká cykličnost tam je ale vždy.
Puntíky jsou důležitou součástí designu Vuch kousků obecně dodnes. Proč jsou podle vás tak úspěšné zrovna puntíky?
Je to něco, s čím moc módních značek nepracovalo. Je to určitá forma vymknutí se z klasické nabídky. Je to zkrátka alternativa ke všemu uniformnímu a naše zákaznice to pořád baví, což baví nás. Samozřejmě je nutné nabídku posouvat, jít s dobou a koukat co lidi baví. V tom si myslím, že je naše velká síla.
Jeden čas jste zkoušeli i dětské zboží, podle aktuální nabídky e-shopu to ale nevypadá, že se zboží ujalo. Byla to opravdu slepá větev? V čem je tento segment pro vás náročnější než jiné?
Kdo nic nezkusí, nic nezkazí. Slepou větví bychom to nenazývali. Těch důvodů, proč takzvaný projekt Vuch kids nakonec neměl takový komerční úspěch, může být víc. Mohla to být nedostatečná propagace v danou chvíli, mohla to být nálada našeho zákazníka, který od nás podobné věci nečekal atd. Dětská móda je hodně specifická, je možné, že v budoucnu se k dětem vrátíme, ale zatím to není úplně na pořadu dne.
Když se vrátíme k tomu dobývání světa, produkty značky Vuch si 6 let po prvním konceptu pořídí zákazníci skoro v celé Evropě. Plánujete mezinárodní pole ještě dál rozšiřovat? Jaký podíl tržeb momentálně máte v ČR a v zahraničí?
Fajn, že to zmiňujete. Vuch si může zákazník pořídit de facto po celé Evropě. Aktuálně máme jazykové mutace pro maďarský, slovenský, slovinský, chorvatský a polský trh. V letošním roce chceme ještě víc posílit nejen tyto země, ale chceme proniknout na další dva trhy. V zahraničních trzích vidíme velký potenciál a velké penzum práce, které se tam musí odehrát.
Jak moc vám obchody zkomplikoval koronavirus? Většinu produktů vyrábíte v Číně, měli jste nějaké problémy přímo s výrobou?
S výrobou problémy byly, ale ne nikterak zásadní. Horší to bylo ovšem s dopravou. Dopravci nemohli fungovat tak, jak byli zvyklí. Některé zásilky se k nám tak dostávaly delší dobu. Nicméně tím, že šlo a trochu pořád jde o globální problém, tak jsme se s tím poprali relativně dobře a zákazník to pocítil jen minimálně. Naši lidé v logistice odvedli v toto období dobrou práci.
Přemýšleli jste o přesunu nějaké významnější části výroby do Evropy?
Až do nedávna ne, ale svět se nějak vyvíjí a i my musíme reagovat na geopolitické dopady ekonomik. Aktuálně budeme přesouvat malou část výroby přímo do Česka a řešíme i jiné lokality, než je Čína. To by asi vydalo na samostatný rozhovor.
Vuch nejsou jen peněženky, kabelky a doplňky. Jsou to také krásné fotky, videa a spousta svěžího designu. Stále se o všechny tyto designové části podnikání staráte vy sami, nebo už na to máte nějakého dalšího zaměstnance?
Přímo já s Martinem, což je spoluzakladatel firmy, máme přehled řekněmě o 90 % veškerého vizuálu, co jde ven. Martin se stále aktivně podílí na designu produktů, ale v celkovém množství produktů už není v našich silách vše vymýšlet. Máme šikovný tým a 95 % vizuálů si děláme tzv. in haus, čili se na tom podílí naši zaměstnanci. Pokud to jde, chceme vynechávat kreativní agentury. I proto jsme minulý rok museli počty našeho týmu de facto zdvojnásobit a další kolegy budeme hledat s ohledem na plány v tomto roce.
Kromě prodejny v Chrudimi máte už nějakou dobu obchod v Praze. Plánujete expanzi i do dalších českých nebo zahraničních měst?
Jsme rádi, že jsme nedávno mohli otevřít prodejnu přímo v centru Prahy. Na tu se teď budeme víc a víc zaměřovat, protože Praha je specifický trh a nové značky se tam neprosazují hned. Co se dalších měst týče, tak nějakou představu máme, a to se týká i zahraničí. Žádné limity si neklademe, ale probíhají nějaké analýzy, na základě kterých se budeme rozhodovat. Retail je pro nás zajímavý a svým způsobem je to i otázka prestiže a podpory brandu jako takového.
Podle čeho vybíráte partnery, u kterých je vaše zboží ke koupi?
Jsou to takové dvě roviny. Z obchodního hlediska je pro nás důležité být vidět na co možná nejvíce místech, ale určitě ne za každou cenu. Partnery si dobře vybíráme na základě vizuálního stylu, komunikace k zákazníkovi, celkovému přístupu k obchodu. Rozhodně to není tak, že každou nabídku přijmeme jen proto, abychom někde byli. Každou spolupráci řešíme individuálně. Zkrátka to musí dávat smysl.
Kromě módy se Vuch věnuje také charitě. Ať už je to adopce na dálku dvou ugandských dívek, charitativní kalendáře, přímý sponzoring pro výcvik asistenčních psů či výlety pro seniory nebo prostě „jen“ dárky unaveným zdravotním sestrám uprostřed marastu pandemie. Co vás vedlo k rozhodnutí věnovat se i charitativní činnosti?
Charita nebo pomoc někomu, kdo to v danou chvíli potřebuje nebo si zaslouží, je naše radost. Každý, kdo může, by zkrátka pomáhat měl a každá firma, která má šanci se chovat zodpovědně, by tak měla činit. Snažíme se působit primárně regionálně. Naše firma vznikla v krásné Chrudimi a my nechceme zapomínat na to, odkud jsme. Co nás k tomu vedlo? To, že jsme v pozici, že pomáhat můžeme. Ono ke konci dne vás může potěšit, že prodeje jsou v pořádku, ale když vidíte, že reálně někomu můžete zlepšit den nebo životní situaci, tak je to zkrátka k nezaplacení.
Podle čeho vybíráte projekty, které se rozhodnete podpořit?
To je hodně individuální. Jak bylo zmíněno, snažíme se pomáhat hodně regionálně, ale samozřejmě nás všechny ve firmě zajímá i svět kolem nás. Když vidíme někde smysluplnost a možnost nějakým způsobem pomoct, tak aby to byla pomoc opravdová, tak se o tom společně pobavíme a spojíme se s tím, komu bychom rádi pomohli.
Jak se za těch 6 let změnily vaše životy? Vuch jako takový ušel obrovský kus cesty, měli jste mezitím čas i na nějaký soukromý život?
Čas na soukromý život jsme nějaký měli. Dokazují to hlavně děti, které jsme za tu dobu stihli vytvořit. Jsme o pár vlasů šedivější, o pár kil chytřejší a pár desítek tisíc e-mailů zkušenější. Každým dnem přichází něco nového, máme radost z toho, kam se Vuch jako značka ubírá. Navíc zatím neproběhl žádný rozvod, takže to vypadá, že work life balance držíme na fajn úrovni.
Když by se vás někdo zeptal na úspěšný recept na podnikání, co by v něm rozhodně nechybělo? Musí na to mít člověk štěstí nebo stačí „umět počítat“?
Počítat je určitě dobré umět, nicméně bez nápadu můžete mít Matfyz a nebude vám to nic platné. Je to o tom nebát se, zkoušet nové věci a zase se nebát. My jsme se nebáli a jak říkají sportovci: ,,Šli jsme štěstíčku naproti.“ Podnikání je krásné v tom, že jaké si ho uděláte, takové bude. Díky za fajn otázky.
Vuch kabelky, peněženky a hodinky najdete i u nás:
Autor článku
Jana Chmelíková
Redaktor
„Studovala jsem češtinu a mým snem bylo živit se jednou psaním, což se mi i splnilo. Už pár let žiji místo v Praze v maličkém městě ve středních Čechách, kde se nedá koupit nic – a tak jsem se naučila víc než kdy dřív nakupovat na internetu. Znalost dobrých e-shopů a triků, jak nakupovat online, se stala mým denním chlebem. Miluju udržitelnost, zahradu, barefoot boty a pošťáka, který mi veze nový balíček.“