Nejlepší elektrokola 2024: Testování, recenze & Jak vybrat
Pro mnoho lidí představuje výběr elektrokola těžký úkol, protože je třeba zvážit mnoho různých aspektů. Při nákupu musíte, stejně jako u běžných bicyklů, hledět na konstrukci a jízdní vlastnosti, a navíc ještě na parametry elektromotoru. Pojďte se proto podívat na výběr těch nejlepších elektrokol pro rok 2024 a na návod, který vám pomůže s rozhodováním.
Co se v článku dozvíte?
Nejlepší elektrokola: testování a recenze
Elektrokola u nás zažila svůj velký boom hlavně během pandemie, i když nijak nezvyklá nebyla ani před ní. Lidé začali objevovat elektromobilitu jako prostředek pro každodenní dojíždění i výlety na místa, kam by normálně nevyjeli. Ačkoliv je nabídka dnes skutečně široká, nemusíte mít obavy, že se jí budete muset kompletně prokousávat sami. Ta nejlepší elektrokola jsme totiž našli za vás. Podívejte se na ta nejlepší elektrokola.
Recenze PELLS Thorr Base
Horské elektrokolo Pells Thorr Base se pyšní plně integrovanou baterií v rámu kola a středovým motorem. Není tak narušena stabilita a ovladatelnost celého kola. Motor při jízdě působí plynule i při přepínání úrovní podpory. Těchto úrovní nabízí elektrokolo hned 5, a tak můžete energii poměrně jednoduše regulovat a mít více pod kontrolou dojezd kola.
Příjemným bonusem je integrovaný walk asistent, který vám pomůže s tlačením kola rychlostí až 6 km/h. Požitek z jízdy vám zpříjemní hydraulické brzdy a odpružená vidlice, kterou můžete v případě potřeby uzamknout. Toto elektrokolo vám může být spolehlivým partnerem na každodenní jízdě do školy nebo do práce, ale také na delších výletech. Ačkoliv disponuje poměrně dobrým systémem odpružení, nezajížděli bychom s ním do příliš těžkého terénu.
Klady
- nízká hmotnost
- středový motor
- slušný dojezd
- integrovaná baterie
- 5 úrovní asistence
- uzamykatelná přední vidlice
- asistent chůze
Zápory
- nevhodné do náročného terénu
- bez USB portu
Recenze Crussis e-Largo 7.8-S
Hlavní předností elektrokola Crussis je především jeho silná baterie. Výrobce uvádí, že její dojezd je za ideálních podmínek až 150 kilometrů. Kolo při jízdě působí vyváženě díky integrované baterii a středovému motoru. O maximálně efektivní využití síly motoru se ještě stará torzní snímač šlapání.
K dispozici je ovládací LCD displej, skrze který můžete regulovat stupně asistence, kterých nabízí celkem pět. Poblíž displeje najdete také praktický port, ze kterého můžete pomocí USB připojení nabíjet svůj telefon. Komfort při jízdě na nerovném terénu je zajištěn díky dobře odpružené přední vidlici, kterou je možné uzpůsobit váze jezdce, případně ji také úplně uzamknout. Užitečnou funkcí je navíc asistent chůze, který vám může pomoci vytlačit kolo do náročnějšího stoupání.
Horské elektrokolo Crussis e-Largo 7.8
VyprodánoKlady
- velká kapacita baterie
- středový motor
- integrovaná baterie
- 5 úrovní asistence
- USB port pro zapojení mobilního telefonu
- asistent chůze
- torzní snímač
- dlouhý dojezd
Zápory
- nenašli jsme
Recenze Crussis e-Fionna 7.8
Pokud hledáte výkonné horské kolo s větším průměrem ráfků, nemělo by vaší pozornosti uniknout horské elektrokolo Crussis, které vás povozí na ráfcích s průměrem 29 palců. To ale není zdaleka všechno, co vám může toto elektrokolo Crussis nabídnout. Při dlouhých a náročných jízdách oceníte vyváženost a dobře položené těžiště celého kola. To samozřejmě souvisí se středovým umístěním motoru a plně integrovanou baterií v rámu kola. Těšit se můžete také na slušnou kapacitu baterie, která vás v ideálních podmínkách dokáže svézt na trase dlouhé až 130 km.
Výkon motoru pomáhá regulovat torzní snímač, který dokáže snímat intenzitu vynakládané síly do šlapání. Řídicí jednotka tak dokáže pružně přizpůsobovat míru podpory, kterou vás při jízdě podpoří. Míru asistence si ale můžete regulovat i samostatně na LCD displeji, do něhož si můžete zapojit i svůj chytrý telefon. Komfortní svezení na různém terénu zajišťují odpružené přední vidlice, které můžete přizpůsobit vlastní váze a případně je také uzamknout.
Klady
- torzní snímač
- uzamykatelná odpružená vidlice
- 29palcová kola
- integrovaná baterie
- 5 úrovní asistence
- středový motor
- USB port pro zapojení mobilního telefonu
- odpružená přední vidlice
Zápory
- nenašli jsme
Recenze Crussis ONE-PAN Largo 8.8-M
Toto horské elektrokolo Crussis vám v mírně vyšší cenové hladině poskytne celou řadu komponentů od prémiových výrobců. Většina standardních elektrokol ve střední a vyšší střední třídě je totiž osazena čínským motorem Bafang, který je poměrně spolehlivý, ale neposkytne ani nic navíc. To ovšem není případ elektrokola ONE-PAN Largo, které se může chlubit motorem značky Panasonic, který mimo jiné vyniká nízkou hmotností.
Další klíčovou součástkou je plně integrovaná baterie v rámu kola značky Samsung, která vás určitě potěší svou značnou kapacitou. Na jedno nabití v ideálních podmínkách lze dojet maximálně 170 kilometrů. Podpora šlapání je umožněna ve třech režimech HIGH, ECO a STANDARD, zvolit ale můžete také dynamický režim AUTO. Díky torznímu snímači totiž dokáže řídicí jednotka vyhodnocovat, jakou míru podpory šlapání aktuálně potřebujete.
Podporu šlapání můžete manuálně upravovat na LCD displeji značky Panasonic, do něhož můžete zapojit pomocí USB portu svůj chytrý telefon. Toto kolo patří skutečně ve své cenové hladině mezi pozoruhodné kousky. Vyniká také vyladěným systémem vzduchového odpružení přední vidlice. Tlak v ní si lze jednoduše nastavit a přizpůsobit tak pružení váze své postavy.
Horské elektrokolo Crussis ONE-PAN Largo 8.8-M
VyprodánoKlady
- torzní snímač
- prémiové komponenty
- USB port pro zapojení telefonu
- vzduchové odpružení
- integrovaná baterie
- středový motor
- 29palcová kola
Zápory
- pouze tři režimy asistence
- přepínání pouze mezi 3 režimy podpory
Recenze Crussis ONE-Guera 7.8-M
Toto horské kolo Crussis patří mezi oblíbené modely v poměru cena/výkon. Podobně jako další modely elektrokol Crussis disponuje i toto torzním snímačem, který dokáže dynamicky vyhodnocovat sílu, s jakou zabíráte do pedálů, a přizpůsobit vám tak míru podpory elektromotoru. Elektromotor má hned 5 různých úrovní asistence, mezi kterými můžete přepínat na přehledném LCD displeji.
Horské elektrokolo Crussis ONE-Guera se pyšní poměrně slušnou kapacitou baterie, na kterou můžete v optimálních podmínkách ujet maximální vzdálenost 170 kilometrů. Vždy ale samozřejmě záleží na míře poskytované asistence a členitosti terénu. Přehled o výdrži baterie získáte díky LCD displeji, do kterého můžete připojit i drobnou elektroniku nebo svůj mobilní telefon. Vaše jízda bude hladká díky odpružení přední vidlice, kterou můžete uzpůsobit své váze. Pružení můžete také uzamknout. Vzhledem k designu kola tento model ocení spíše dámy.
Horské elektrokolo Crussis ONE-Guera 7.8
VyprodánoKlady
- torzní snímač
- USB port pro zapojení telefonu
- 5 úrovní asistence
- kapacita baterie
- integrovaná baterie
- středový motor
Zápory
- nenašli jsme
Recenze Crussis e-Country Full 11.9
Pokud hledáte skutečně prémiový kousek pro náročné výlety, rozhodně byste se měli podívat na celoodpružené elektrokolo Crussis e-Country Full. Ačkoliv kolo může na první pohled zmást sníženým rámem, který je typický zejména pro městská kola, zdání může v tomto případě skutečně klamat. Tento kousek obstojí i v náročnějším terénu, jelikož disponuje nejen odpruženou přední vidlicí, ale také zadním tlumičem.
To skutečně hlavní, co by rozhodně nemělo uniknout vaší pozornosti, je prémiový motor značky Bosch, který patří mezi to nejlepší na trhu. Sami pocítíte, že zrychlení tohoto motoru je pozoruhodně svižné. Od této značky je také plně integrovaná baterie v rámu kola. Na jedno nabití vám může tato baterie umožnit zažít jízdu dlouhou až 150 kilometrů. Kromě toho se tento model chlubí poměrně krátkým časem pro plné nabití, který činí necelé čtyři hodiny.
Výkon motoru je řízen pomocí torzního snímače, který vyhodnocuje sílu, kterou vynakládáte na šlapání do pedálů. Míru podpory a další ukazatele stavu vašeho elektrokola můžete sledovat na LED displeji, který je dobře čitelný za veškerých světelných podmínek.
Byla by škoda toto kolo využívat pouze na běžné projížďky po městě. Je totiž odpruženo vzduchem pomocí vidlice a tlumiče ROCKSHOX, kterou si můžete snadno nastavit a případně ji také uzamknout. Samozřejmostí je i asistent chůze.
Celoodpružené elektrokolo Crussis e-Country Full 11.9
VyprodánoKlady
- prémiové komponenty
- vzduchové tlumiče
- přední i zadní odpružení
- středový motor
- torzní snímač
- integrovaná baterie
- rychlé nabíjení
- asistent chůze
Zápory
- vyšší cena
- bez USB portu
Recenze Crussis e-Cross 9.8-M
Pro svižné ježdění po asfaltu i v lehčím terénu je jako stvořené elektrokolo Crussis e-Cross. Kolo má pohodlně vyváženou geometrii a díky středovému umístění motoru a integrované baterii v rámu kola se na něm dobře drží balanc.
Středový motor Bafang je vybaven torzním snímačem. Dokáže detekovat intenzitu, kterou šlapete do pedálů, a přizpůsobit tak míru asistence, kterou vám motor poskytne. Výhodou tohoto motoru je také to, že poskytuje 5 různých úrovní asistence a zároveň patří mezi lehčí modely na trhu. Baterie z dílny značky Panasonic je schopná vás za ideálních podmínek dovézt až 170 kilometrů daleko. Navíc doba jejího nabíjení není nijak závratná, stačit by mělo 5 hodin.
Stav baterie a úpravu režimů asistence můžete provádět na barevném LCD displeji, který je vybaven USB portem, kam si můžete zapojit drobnou elektroniku, nebo svůj chytrý telefon. Příjemné svezení je také dílem vzduchem odpružené vidlice ROCKSHOX, kterou si můžete upravit na základě své váhy a případně ji také uzamknout.
Vaší pozornosti by neměl uniknout ani kvalitní systém řazení SRAM Eagle, který patří mezi špičky na trhu a dopřeje vám plynulé a precizní řazení. Tento systém obstojí i v náročných podmínkách, se kterými se potkávájí horská elektrokola, a tak se jej nemusíte u krosového elektrokola rozhodně bát.
Pánské krosové elektrokolo Crussis e-Cross 9.8
VyprodánoKlady
- dlouhý dojezd
- torzní snímač
- odpružení vzduchem
- 5 úrovní asistence
- kvalitní systém řazení
- integrovaná baterie
- středový motor
Zápory
- nenašli jsme
Recenze Crussis e-Gordo 7.8-M
Krosové elektrokolo Crussis e-Gordo je ideální volbou pro každodenní ježdění i občasné cyklovýlety. Rám kola je vyroben z pevného a lehkého hliníku, do něhož je plně integrovaná baterie značky Samsung. Kolo si můžete pořídit ve dvou kapacitních variantách, přičemž na baterii s vyšší kapacitou za ideálních podmínek můžete ujet až 170 kilometrů.
Středové umístění motoru nenarušuje přirozené těžiště kola. Motor je navíc vybaven torzním snímačem, který dokáže snímat sílu vašeho šlapání do pedálů. Disponuje až 5 různými úrovněmi asistence při šlapání. Při jízdě můžete přehazovat mezi 8 různými převody, což může být u krosového kola méně než bychom čekali. Míru asistence můžete dále upravovat na přehledném LCD displeji, do něhož můžete zapojit svůj chytrý telefon.
Toto krosové elektrokolo Crussis disponuje kvalitním systémem odpružení přední vidlice, kterou můžete uzpůsobit vlastní váze a v případě potřeby ji také uzamknout. Ke kolu také získáte příslušenství jako blatníky a nosič.
Pánské trekingové elektrokolo Crussis e-Gordo 7.8
Zjistit cenuKlady
- vysoká kapacita baterie
- USB port
- středový motor
- integrovaná baterie
- převodovka Shimano
- kvalitní odpružení přední vidlice
- nosič součástí výbavy
- torzní snímač
Zápory
- pouze 8 rychlostních převodů
Recenze APACHE Hupahu MX1 400
Horské elektrokolo Apache Hupahu MX1 je oblíbené zejména pro velkou kapacitu baterie. Ačkoliv se jedná o integrovanou baterii v kapacitou 840 Wh, velikostí se neliší od běžně používaných baterií s nižší kapacitou. Počítat však musíte s delší dobou dobíjení, která se může vyšplhat až k 7 hodinám. Baterie je však snadno vyjímatelná, a tak ji můžete bez problémů nabíjet i mimo kolo.
Středový motor Bafang nabízí 5 úrovní asistence, ale také služby torzního snímače. Ten dokáže vyhodnocovat množství síly, kterou vkládáte do šlapání a pomocí řídící jednotky vyhodnotit míru podpory, kterou vám motor poskytne. Stav nabití baterie, ale také úrovně asistence můžete sledovat na LCD displeji, do něhož můžete zapojit svůj chytrý telefon nebo jakoukoliv drobnou elektroniku, kterou s sebou potřebujete na cestách. Displej vám také poskytne aktuální informaci o možném dojezdu. Samozřejmostí je také přední odpružená vidlice a asistent chůze.
Klady
- obrovská kapacita baterie
- 5 úrovní asistence
- torzní snímač
- vyjímatelná baterie
- středový motor
- USB port
Zápory
- delší doba nabíjení baterie
- pouze 9 rychlostních převodů
Recenze Pivot Shuttle AM PRO X0
Skutečně exkluzivní elektrokolo získáte díky modelu Pivot Shuttle. Královské svezení je zaručeno díky výkonnému motoru značky Bosch, který patří mezi nejlepší ve své třídě. S tímto kolem si poradíte skutečně s každým typem terénu. Kolo je také osazeno baterií s vysokou kapacitou značky Bosch, kterou můžete ještě navýšit o 250 Wh pomocí extenderu. O kolu navíc můžete získávat informace v reálném čase do svého mobilního telefonu, musíte si však do něj stáhnout speciální aplikaci.
Baterie je samozřejmě plně integrovaná v rámu, a tak nenarušuje celistvý designový vzhled kola, ale ani jeho stabilitu a těžiště. Rám kola patří mezi nejbytelnější na trhu, a tak se skutečně nemusíte bát vyrazit s tímto kolem do náročného terénu. V něm toto horské elektrokolo Pivot obstojí díky kvalitně řešenému systému vzduchového odpružení od značky FOX. Zajímavou funkcí, která vám zpříjemní jízdní zážitek, je systém Flip-Chip, který umožňuje upravit geometrii kola. Příjemnou funkcí je navíc i teleskopická sedlovka, která vám umožní upravit posed bez nutnosti sesedání z kola.
Pivot Shuttle AM PRO X0
VyprodánoKlady
- skvělé odpružení FOX
- velká kapacita baterie
- prémiové komponenty Bosch
- teleskopická sedlovka
- systém Flip-Chip
- konstrukce vhodná do náročného terénu
- středový motor
- integrovaná baterie
- 29palcová kola
Zápory
- bez displeje
- vysoké pořizovací náklady
Proč si pořídit elektrokolo
Popularita elektrokol je stále na vzestupu. Jejich největší předností je totiž to, že umožňují jízdu i těm, kteří by si ji za normálních okolností nemohli dopřát. Elektrokolo se velmi snadno může stát vaším parťákem při cestě do práce, ale také při rekreačních vyjížďkách. Na významu získala elektrokola zejména v době epidemie covidu, kdy se stala pohodlným prostředkem, jak se dopravit do práce a zároveň omezit rizikové kontakty v hromadné dopravě.
Elektrokolo může pomoci zlepšit vaši fyzickou kondici
I přesto, že se objevují jisté pochybovačné hlasy, je elektrokolo prostředkem pro budování vaší kondice. Ve srovnání s klasickým kolem sice při jízdě vyvinete menší námahu, ale i tak vynaložíte množství energie, která se rozhodně počítá. Navíc se při jízdě na jakémkoliv kole oproti jinému sportovnímu výkonu méně zatěžují vaše klouby. Na většině modelů si také můžete volit úroveň asistence, a stanovit si tak samostatně své fitness cíle.
Dostanete se tam, kam byste dříve nedojeli
Díky příkonu můžete se svým elektrokolem zdolat kopce, které byste za běžných podmínek nevyjeli. Navíc po zdolání kopce nebudete dlouho popadat dech a budete moci vzápětí pokračovat k cíli své cesty. Elektrokolo vám také umožní ujet delší trasu, než byste obvykle zvládli. Je třeba ale myslet na možnosti akumulátoru, aby vás na cestách nezaskočila vybitá baterie.
Uděláte něco pro životní prostředí
Jako alternativa k automobilové dopravě jsou elektrokola v podstatě ekologickým dopravním prostředkem. Neprodukují žádné emise a nejsou poháněna fosilními palivy. Na druhé straně však stojí otázka možné likvidace akumulátorů, které nepatří mezi ty nejšetrnější k životnímu prostředí.
Zejména ve městech vás elektrokolo dokáže rychle přepravit na kratší vzdálenosti a díky pomocnému příkonu se na cestě do práce nemusíte ani přespříliš zapotit. Nemusíte se tak obávat, že byste na jednání přišli doprovázeni nevábným odérem.
Klady
- šetrné k životnímu prostředí
- pomoc se zlepšením vaší kondice
- úspora času
- flexibilní doprava
- vhodné pro každodenní i rekreační přesuny
Zápory
- vyšší vstupní investice ve srovnání s klasickými koly
- dojezd omezený kapacitou baterie
- otázka ekologické likvidace baterie
Jak funguje elektrokolo
I když může vstupní informace o elektrokole znít skutečně lákavě, je třeba počítat s tím, že elektrokolo za vás veškerou práci neudělá. Určitě budete muset vyvinout jistou dávku úsilí, elektrokolo při jízdě pouze asistuje. Zásadním pro fungování elektrokola je zejména motor. Podívejte se, jak funguje.
Motor elektrokola
Ačkoliv je možné se na elektrokolech setkat s různým umístěním motoru, jeho funkce je stále stejná. Motor má zajistit točivý moment při šlapání. Čím větší točivý moment, tím větší výkon kolo vyvine.
Většina motorů je také vybavena systémem asistence při šlapání, který mý za úkol rozpoznat, kdy jezdec šlape a kdy ne. Na základě údajů z asistenčního systému může motor volit míru podpory při jízdě. Většina elektromotorů vám poskytne asistenci v rychlostním rozpětí od 6 km/h do 25 km/h. V rychlostech mimo tento interval elektromotor vypíná.
Elektrokola a legislativa
S rozvojem elektrokol přišla také záhy odpovídající legislativní omezení. Jak je známo, neznalost zákona neomlouvá, tak se raději podívejte, co byste měli vědět, ještě než nasednete na elektrokolo a vydáte se na cestu.
Aby se váš nový cestovní prostředek mohl nazývat elektrokolem, je nutné, aby splňoval příslušnou evropskou směrnici, která omezila výkon motoru elektrokol na 250 W. Pokud na kole překročíte rychlost 25 km/h, musí se motor vypnout a neposkytovat vám dodatečnou asistenci.
Navíc pro vás platí stejná pravidla jako při jízdě na běžném kole. Je třeba aby kolo mělo všechny potřebné odrazky, světla a blatníky. Jezdci mladší 18 let by také měli na hlavě nosit helmu.
Pokud by pro vás výkon elektrokola podle evropské normy nebyl dostatečný, je samozřejmě možné sehnat i kolo ve vyšší výkonnostní kategorii. Narazíte zde však na jedno zásadní ale. Z hlediska litery zákona se už nebude jednat o elektrokolo, ale o motokolo. Na takový dopravní prostředek již budete potřebovat platné řidičské oprávnění a sjednané povinné ručení.
Jak vybrat kvalitní elektrokolo
Při hledání ideálního elektrokola je důležité vzít v úvahu několik důležitých faktorů, které zajistí, že váš výběr bude odpovídat vašim potřebám a preferencím. Od typu jízdy přes rozsah a výkon až po design a ergonomii – každý detail hraje svou roli v tom, aby se vaše jízda stala nejen pohodlnou, ale i naplňující.
Typ elektrokola
Stejně jako klasická kola, která poháníte jen vlastní silou šlapání, i elektrokola se rozdělují podle toho, pro jaký terén jsou vhodná. Vždy si proto dopředu rozmyslete, zda se budete pohybovat jen na zpevněném betonu nebo na přírodních stezkách.
Městská elektrokola
Městská elektrokola jsou konstruována tak, aby vás pohodlně dopravila po zpevněných cyklostezkách nebo silnicích ve městě. Využít je tak můžete pro každodenní dojíždění do školy nebo do práce. Od ostatních kol je také rozeznáte podle nízkého rámu, který má umožnit pohodlné a rychlé nasedání a sesedání. Konstrukce je navržena tak, aby jezdec na kole mohl sedět vzpřímeně, což poskytuje komfortní svezení. Mnoho modelů disponuje navíc nosičem nebo košíkem, ve kterém můžete přepravovat menší množství nákladu.
Klady
- ideální pro každodenní pochůzky
- pohodlný posed
- snížený rám pro snadný nástup a výstup
- často vybavené košíkem nebo nosičem
Zápory
- omezené možnosti při jízdě v terénu
Horská elektrokola (e-MTB)
Elektrokola do náročného terénu poznáte na první pohled. Jejich konstrukce se velmi podobá klasickým horským kolům, které jistě dobře znáte. Tato kola mimo elektromotoru a akumulátoru disponují robustním rámem a propracovaným systémem odpružení, abyste si na nich dokázali poradit i s extrémními podmínkami. Elektromotor na horských elektrokolech bývá často namontován nízko, aby nenarušoval stabilitu při jízdě na nerovnostech.
Klady
- asistence při náročných stoupáních
- všestranné využití
- systém odpružení
- bytelná konstrukce
Zápory
- vyšší hmotnost
- nemusí se hodit pro každodenní dojíždění do práce
Trekingová / krosová elektrokola
Mohli bychom říct, že krosová kola jsou kompromisem mezi horskými a městskými koly. Vyznačují se lehkou konstrukcí a středně širokými plášti pneumatik. Tato elektrokola tak oceníte při jízdě po městě, ale také v lehčím terénu, se kterým by si měla uspokojivě poradit. Jsou ideální volbou pro každodenní dojíždění do práce, ale také pro rekreační cyklistiku na delší vzdálenosti.
Klady
- široké využití
- dlouhý dojezd
- pohodlí
Zápory
- omezené možnosti v terénu
Silniční elektrokola
Pro požitek z rychlé jízdy jsou jasnou volbou silniční elektrokola. Mají lehký rám a níže posazená řídítka, aby podporovala aerodynamickou pozici při jízdě. Pro lepší aerodynamické vlastnosti se u těchto kol můžete setkat s integrovanými komponenty, jako je například baterie nebo skryté kabely. Příkon elektromotoru využívají jezdci na elektrokolech zejména při stoupání nebo nepříjemném protivětru. Svými vlastnostmi se tato kola hodí na zpevněné cesty. V terénu s nimi, s ohledem na úzké pneumatiky, nebudete příliš úspěšní.
Klady
- nízká hmotnost
- konstrukce přizpůsobená rychlé jízdě
- aerodynamický posed
Zápory
- nižší kapacita baterie
- neobstojí v terénu
Skládací elektrokola
Pokud rádi kombinujete dojíždění s cestováním městskou hromadnou dopravou, pravděpodobně se budete poohlížet po skládacím elektrokole. Svou lehkou konstrukcí a designem se svými vlastnostmi podobají městským kolům. Vzhledem k potřebě kolo skládat však bylo nutné slevit z některých technických parametrů. Například kola mají menší průměr, než u městských elektrokol.
Klady
- obratné kolo
- kompaktní rozměry
- prostorově nenáročné na skladování
- nízká hmotnost
Zápory
- omezený výkon
- horší stabilita
- kratší dojezd
Elektro fatbike
Od ostatních kol i elektrokol poznáte fatbike díky širokým pneumatikám. Tyto široké gumy byly na fatbike osazeny proto, aby vám při jízdě v náročném terénu dopřály maximální stabilitu a trakci. Bez problému se tak na fatbiku svezete i v bahně, písku nebo sněhu. Kombinace širokých plášťů s elektromotorem vám pomůže zdolat náročný terén s větší lehkostí než dosud.
Klady
- vhodné do náročného terénu
- stabilita a dobrá trakce
- dobré odpružení
- bytelná konstrukce
- asistence v náročných podmínkách
Zápory
- vyšší hmotnost
- omezené možnosti dojezdu
- náročnější na skladování
- užší okruh využití
Pohlaví
Podobně jako u klasických kol bez elektropohonu se můžete u elektrokol setkat s rozdělením na dámská a pánská kola. Není však pravidlem, že ženy musí nutně sedlat dámská kola. Jaká jsou tedy hlavní kritéria, kterými se dámská kola liší od pánských?
Postavení a velikost rámu
Je všeobecně vžité, že dámská kola mají níže posazený rám. Dalo by se však říct, že se jedná o přežitek. Rozhodně není na překážku, když si ženy volí pánská kola. Ve svém počátku totiž měl níže posazený rám umožňovat pohodlnou jízdu na kole s objemnými sukněmi.
Pozornost byste ale určitě měli věnovat délce rámu. Ta by vám měla umožnit dobře dosáhnout na řídítka a sedět dostatečně pohodlně. Volit můžete i z unisex variant, které jsou většinou kompromisní z hlediska výšky rámu.
Co ještě může být jinak?
Na dámském a pánském kole můžete také narazit na další drobnosti, kterým byste na první pohled nevěnovali pozornost. Rozhodně se jedná o sedlo, které může být různě anatomicky tvarované a na dámském kole lépe přizpůsobené dámským křivkám. Rozdíl můžete najít také v nastavitelné výšce sedla nebo v gripech řídítek. Rozhodně se vyplatí se zaměřit i na detaily a položit si otázku, jestli vám kolo jak stojí skutečně vyhovouje.
Motor a jeho umístění
Jak funguje motor elektrokola, jste se mohli dočíst v tomto článku v předchozích odstavcích. Při výběru motoru je důležité se zaměřit na to, abyste vybrali motor s maximální možnou životností a slušným dojezdem. Z hlediska umístění motoru se rozlišují dvě základní polohy motoru, a to středové a nábojové.
Nábojový motor
Tento typ umístění se navíc ještě dělí na přední a zadní. Pokud hledáte elektrokolo, které vám dobře poslouží ve městě, určitě se zaměřte na modely, které mají motor v přední části kola. U předního rozhodně oceníte jeho příznivou cenu, ale také vyváženost, kterou kolu dodává umístění baterie v zadní části kola. Baterie u těchto kol jsou také snadno vyjímatelné, a tak je můžete bez problému nabít doma. S tímto kolem se však rozhodně nepouštějte do žádného dobrodružství. Motor na předním kole totiž může jízdu v náročnějším terénu spíše komplikovat.
Pokud hledáte kolo, které zvládne i jistou míru náročného terénu, měli byste hledat kola se zadním nábojovým motorem. Tato varianta je častá u trekových a horských kol. Je třeba však myslet na to, že kvůli umístění motoru na zadním kole se vám značně komplikuje servis, pokud budete potřebovat sundat celé zadní kolo.
Středový motor
Pokud hledáte dobře vyváženou variantu kola, nejspíš vás zaujmou modely se středovým motorem. Navíc dosáhnete poměrně slušného výkonu při zanedbatelné porci námahy. Platí však také, že za ně budete muset zaplatit více než za jiná kola stejné kategorie. Na tento typ motoru nečastěji narazíte u horských elektrokol.
Umístění motoru | Výhody | Nevýhody |
Nábojový přední |
|
|
Nábojový zadní |
|
|
Středový |
|
|
Baterie
Mimo samotné kapacity by vás mělo také zajímat, kde přesně je baterie umístěna. Neponechávejte náhodě ani to, jak snadno se k baterii dostanete. Je možné, že ji budete potřebovat dobít i několikrát týdně, a tak volte elektrokolo se snadno přístupnou baterií.
Kapacita baterie
Údaj o kapacitě baterie vám říká, jaké množství energie dokáže daná baterie pojmout. Obvykle se kapacita udává buď v ampérhodinách (Ah) nebo watthodinách (Wh). Z logiky věci vyplývá, že kola s větší kapacitou baterie poskytují svému vlastníkovi také delší dojezd. Počítejte však také s tím, že tuto vlastnost baterie po letech užívání postupně ztrácí svou efektivitu.
Pro základní orientaci je dobré vědět, že baterie s kapacitou 9 Ah obvykle na jeden zátah zvládne trasu o délce 40–70 kilometrů, což je na dojíždění do práce a běžné pochůzky dostatečná porce energie. Pokud plánujete delší výjezd, hledejte baterii s kapacitou alespoň 15 Ah, která může v ideálním případě nabídnout dojezd i 120 km.
Umístění baterie
Umístění baterie má logicky vliv na jízdní vlastnosti kola, ale také rozhoduje o tom, jak snadno bude baterie přístupná pro případné nabíjení. Mezi výrobci elektrokol se postupně ustálily tři způsoby umisťování baterie.
Baterie na rámu
Patří mezi nejčastější možnosti umístění baterie. Nejčastěji je baterie integrovaná v rámu a působí tak celistvým dojmem, který nenarušuje design elektrokola. Tato varianta je oblíbená rovněž z toho důvodu, že není narušeno těžiště kola. Integrovaná baterie je také chráněna před povětrnostními vlivy.
Na trhu jsou dostupné také modely s polointegrovanými bateriemi. Zásadní nevýhodou tohoto řešení však je to, že patří mezi technologicky náročnější, což se logicky také promítá na ceně elektrokola.
Baterie na nosiči
Řešení s baterií na nosiči se často využívá u městských elektrokol. Vzhledem k menší technologické náročnosti se tato kola pohybují v nižší cenové hladině. Kola jsou navíc vybavena nosičem, který můžete plně využít pro převoz nákladu. Kolo však nebude tolik stabilní jako s baterií, která je integrovaná v rámu. Tato elektrokola nemusí také vypadat na první pohled esteticky.
Baterie za sedlovou tyčí
U městských elektrokol se také setkáte s řešením baterie za sedlovou tyčí. Podobně jako s baterií na nosiči se tím dostanete do nižší cenové kategorie. Tato varianta je však oproti variantě na nosiči lepší z hlediska rozložení hmotnosti. Vzhled rovněž působí celistvým dojmem, jelikož je baterie umístěna na konstrukci rámu. Tato varianta umístění baterie je také vhodná pro skládací elektrokola.
Nabíjení
Pokud máte elektrokolo osazeno lithiovou baterií, můžete ji nabíjet kdykoliv bez omezení. Většina elektrokol se bez problému plně nabije do 4 hodin. Tento čas můžete dále snížit použitím rychlonabíječky. Při nabíjení je důležité dohlédnout na to, aby bylo elektrokolo vždy dobito do maximální možné hodnoty, jinak se snižuje životnost baterie.
Praktickou volbou jsou elektrokola s odnímatelnou baterií, tu si můžete přenést klidně domů a pod dohledem dobít. Baterie tak nebude trpět teplotními výkyvy a případně i vlhkostí.
Životnost baterie
Většina moderních baterií je vyrobena na bázi lithia a obvykle zvládne bez problému 800 až 1 000 nabíjecích cyklů. Na základě dat lze tak říci, že baterie vám bez problémů bude sloužit 4 až 8 let. Životnost moderních baterií navíc prodlužuje inteligentní nabíjecí systém BMS, který dohlíží na to, aby nabíjení i vybíjení baterie probíhalo rovnoměrně.
Pro prodloužení životnosti baterie elektrokola je dobré mít na paměti několik jednoduchých zásad:
- Nevybíjejte baterii na doraz, snažte se mít před nabíjením alespoň 20 %
- Po dojezdu dobíjejte baterii pokaždé na 100 %
- V době mimo sezónu jednou měsíčně kontrolujte baterii a dobíjejte na 60 % kdykoliv, když baterie klesne na 40 %
- Vyvarujte se prudkých nárazů a pádů
Kde nabíjet
Záleží zejména na typu baterie, který si zvolíte. Některá kola mají baterii připevněnou napevno, a tak jednoduše zapojíte nabíječku do určeného portu. Tento způsob nabíjení je podmíněný blízkostí elektrické zásuvky ke kolu. Nabíjet tak budete muset v prostoru, kde kolo obvykle skladujete.
Pokud máte vyjímatelnou baterii, tak ji jednoduše sundáte a odnesete, kam budete potřebovat. Tento způsob je užitečný, pokud potřebujete nabíjet více baterií najednou nebo nemáte v místě uskladnění kola přístup k síti.
Pokud budete zrovna v terénu, můžete si pro dobíjení elektrokola zvolit specializované dobíjecí místo. Při brouzdání internetem jistě narazíte na mapu dobíjecích stanic, kde si vlastní nabíječkou většinou zadarmo doplníte potřebné nabití.
Velikost rámu
Při výběru vhodného rámu kola je vždy důležité zohlednit výšku vaší postavy. Údaj o velikosti rámu se obvykle, podobně jako u průměru kol, uvádí v palcích. Pro orientaci vám může posloužit následující tabulka. Pokud však budete mít možnost si kolo vyzkoušet na vlastní kůži, určitě se na zkoušku projeďte. Důležitý je váš komfort při jízdě, ale také při nasedání a sesedání z kola.
Velikost rámu (v palcích) | Výška postavy (v centimetrech) |
15–16 | 150–160 |
17–18 | 160–170 |
19–20 | 170–180 |
21–22 | 180–190 |
Průměr kol
Průměr kol se udává v palcích a každá velikost kola má samozřejmě svá specifika. Při výběru byste tak měli zohlednit svůj styl jízdy a povrchy, po kterých budete nejčastěji jezdit. Pokud se chystáte jezdit převážně po silnicích, volte větší průměry kol od 28 palců. Ty vám zajistí plynulejší jízdu s menším množstvím námahy.
V náročném terénu typu single track a podobných stezkách spíše oceníte průměr kola kolem 26 palců, s nímž se bude v omezených podmínkách lépe manipulovat.
Pro dobrodružství v kamenitém terénu byste měli volit průměr kol větší. Ideální velikost je 27 až 29 palců, přičemž takové rozměry často najdete u fatbiků.
U skládacích kol se setkáte s poměrně velkým velikostním rozpětím, nejčastěji však dostanete na výběr kola s prostorově úspornějším průměrem 20 palců.
Nosnost
Většina moderních elektrokol byla vyrobena pro maximální zátěž 110 až 150 kilogramů. Pokud ale plánujete elektrokolo využívat i na delších cyklovýjezdech, kde jej zatížíte sedlovými brašnami, měli byste mít při nákupu dostatečnou váhovou rezervu. Pro horská kola se dokonce doporučuje vybírat z kol s nosností nad 130 kilogramů. Pokud vám tyto váhové limity nestačí, najdete v široké nabídce elektrokol i modely které zvládnou nosnost až 170 kg.
Komponenty a příslušenství
Při výběru elektrokola byste rozhodně měli vzít v potaz i kvalitu dalších komponentů, které mohou do budoucna ovlivnit váš prožitek z jízdy. Správným výběrem si totiž ušetříte spoustu starostí a pravděpodobně nečekaných výdajů v budoucnosti.
Brzdy
U kol obecně jsou zastoupeny dva typy brzd, ráfkové a kotoučové. První zmíněné patří mezi ty méně výkonné, a tak stále mají své využití zejména na městských kolech nebo skládacích kolech. Pokud hledáte kolo, se kterým budete jezdit v náročném terénu, rozhodně byste měli sáhnout po kotoučových brzdách. Jedná se sice o dražší alternativu než jsou ráfkové brzdy, ale jejich výkon ceně odpovídá.
Kotoučové brzdy můžeme ještě dále rozdělit na dva podtypy, hydraulické a mechanické. Vyšší efektivitu brždění vykazují brzdy hydraulické, ale oproti mechanickým kotoučovým brzdám jsou náročnější na servis a pohybují se ve vyšší cenové relaci.
Přední vidlice
Přední vidlice se může zásadně podílet na požitku z jízdy zejména v nerovném terénu. Můžete se setkat i s modely, které nemají na přední vidlici žádné odpružení. Toto řešení je typické pro městská elektrokola, silniční elektrokola, nebo levnější treková elektrokola.
Dobré odpružení byste proto měli hledat především u horských elektrokol. Užitečné je hledat kolo, které disponuje zámkem pružení, kterým můžete regulovat pružení. Pružení v předních vidlicích najdete nejčastěji ve dvou provedeních – pružinové nebo vzduchové. Dražší modely disponují vzduchovým pružením, a ty nejdražší mají dokonce inteligentní systém, který samostatně přizpůsobuje míru pružení na základě terénu.
Převodovka
V případě převodovky záleží, jak plánujete na kole jezdit. Některé modely, především ty, které mají umístěnou baterii za sedlovou tyčí, disponují omezeným množstvím převodů. U elektrokol pro běžné ježdění po městě a na cyklovýlety pro vás však nebude počet převodů rozhodujícím, jelikož vás v případě potřeby podpoří elektromotor. Soustředit byste se tak měli především na kvalitu provedení celého systému.
Snímač šlapání
Tento komponent je na kole důležitý pro to, že odesílá do řídicí jednotky elektrokola informaci o tom, zda jezdec šlape, nebo ne. Monitoruje také frekvenci šlapání a u elektrokol ve vyšší cenové hladině může odesílat i informace o tom, jakou silou jezdec šlape. Na základě informací ze snímače může kolo řídit míru podpory př šlapání.
Rozlišují se základní dva typy snímačů – torzní a otáčkový. Dražší variantu představuje torzní snímač, který dokáže informovat i o síle šlapání, kterou jezdec vyvíjí. Ocení je zejména jezdci, kteří se často pohybují v náročném a kopcovitém terénu. V případě, že potřebujete pro zdolání kopce vyvinout větší sílu, motor to na základě informací ze snímače šlapání zaregistruje a dopomůže vám větší měrou. To platí samozřejmě i obráceně. V případě, že nepotřebujete tak velkou pomoc, dokáže motor svou asistenci omezit.
Běžnější a cenově dostupnou variantu představují otáčkové snímače, které vyhodnocují především frekvenci šlapání. Pokud se s elektrokolem nechystáte do skutečně náročného termínu nebo vysokohorského prostředí, bude pro vás tato varianta nejvhodnější.
Řetěz
Pozornost byste měli věnovat rovněž kvalitě řetězu. Ten totiž patří mezi nejnamáhanější komponenty elektrokola. Řetěz přenáší sílu vašeho šlapání a motoru na zadní kolo, a tak logicky časem dochází k jeho opotřebení.
Nejčastěji dochází k jeho vytahání. A v případě, že jej nevyměníte, může vám poničit další (a dražší) komponenty na elektrokole. Vybírejte proto elektrokola, která budou mít v základní výbavě kvalitní řetěz jako například Shimano, Sram nebo KMC.
Doplňky a jejich dostupnost
Vzhledem k tomu, že elektrokolo je v podstatě kolo, nebudete mít se sháněním doplňků moc starostí. Bez problému na kolo dostanete klasický zvonek, světlo a většinou není problém ani s nosičem. Přesto mají elektrokola ještě pár doplňků, o kterých byste měli vědět.
- Displej – Bývá v základní výbavě elektrokol. Hodí se zejména pro sledování stavu nabití baterie, ale může také pomoci s výběrem asistence a informovat vás o počtu ujetých kilometrů.
- USB konektor – Pokud používáte svůj chytrý telefon jako navigaci, můžete využít USB konektor k jeho nabíjení v průběhu jízdy.
- Tuningový čip – I když název může být trochu zavádějící, nejedná se o nic nelegálního. Díky tomuto čipu lze vypnout omezovač rychlosti, který mají na základě legislativy všechna elektrokola. Důležité je však vědět, že bez omezení můžete jezdit pouze mimo veřejné komunikace.
Funkce
Při výběru věnujte pozornost i některým dalším funkcím. Jsou to právě tyto zdánlivé drobnosti, které ve výsledku ovlivňují váš pocit z jízdy.
Asistent šlapání
Mezi hlavní funkce elektrokola patří samozřejmě asistent šlapání. S ohledem na model elektrokola se setkáte se třemi až pěti stupni asistence. Ty se samozřejmě liší mírou podpory při šlapání, kterou si stanovují výrobci samostatně. Můžete se tak setkat pouze s číselným označením jednotlivých režimů, ale také s názvy jako ECO, TURBO nebo BOOST.
Walk asistence
Funkce walk asistence je užitečná zejména pro ty, kteří se nechtějí příliš nadřít při tlačení kola. V omezeném režimu si můžete pomoci elektromotorem, který vám poskytne podporu do rychlosti 6 km/h.
Ovládací panel
Na elektrokolech se často setkáte s displejem umístěným na řídítkách. Na displeji se nejčastěji dočtete údaje jako je rychlost, ujetá vzdálenost, stav baterie, ale i úroveň poskytované asistence. Některé pokročilé modely vám mohou nabídnout také možnost zobrazení GPS navigace nebo možnost propojení s vaším smartphonem.
Ovládací panel vám může rovněž umožnit úplné vypnutí přídavného pohonu. Počítejte však s tím, že elektrokolo oproti klasickému kolu je váhově trochu jiná kategorie, a paradoxně se tak s vypnutým pohonem nadřete více než na klasickém kole.
Značka
K lepší orientaci v široké nabídce elektrokol vám může minimálně jako dobré srovnání posloužit nabídka známých výrobců. Mezi řadou zahraničních výrobců narazíte i na kvalitní českou konkurenci. Která elektrokola patří mezi ta nejoblíbenější? Podívejte se na následující značky.
Elektrokola Apache
Kola českého výrobce Apache patří dlouhodobě mezi špičku na trhu. Na kolech této značky jezdil také český olympionik a mistr světa Jaroslav Kulhavý. Postupem času se začala značka specializovat také na výrobu elektrokol, která se stala výrazným prvkem jejich portfolia. Elektrokola Apache jsou jedněmi z nejoblíbenějších na českém trhu, a to zejména díky dobré dostupnosti záručního i pozáručního servisu.
Elektrokola Apache potěší každého, kdo hledá kvalitně odpružené horské kolo, ale také všechny, kteří hledají kola na náročnější cykloturistiku. Kola jsou vyrobena z kvalitních komponentů převážně značek Bosch nebo Shimano. Pokud hledáte kolo, které toho skutečně hodně vydrží, a neodradí vás vyšší vstupní investice, rozhodně vás kola Apache nezklamou.
Elektrokola Crussis
Elektrokola Crussis patří mezi nejvýraznější výrobky na českém trhu s elektrokoly. Do povědomí se zákazníkům dostala především spoluprací s Jaromírem Jágrem. Tato česká značka se zaměřuje výhradně na elektrokola a koloběžky. Elektrokola Crussis se vyznačují zejména kvalitní konstrukcí, u níž byl kladen důraz především na nízkou hmotnost. Elektrokola Crussis se pohybují ve střední cenové hladině, avšak slibují poměrně slušný poměr v porovnání cena/výkon. Jsou totiž jedněmi z mála elektrokol v této cenové kategorii, která nabízí plně integrovanou baterii do rámu kola.
Nabídka značky je poměrně široká a její cenový rozptyl je také variabilní. Od této značky si můžete pořídit městské elektrokolo, krosové elektrokolo, trekové elektrokolo, horské elektrokolo, ale také celoodpružené elektrokolo. Některé modely jsou také vyrobeny s prémiovými motory Bosch.
Elektrokola Pivot
Americká značka Pivot patří mezi významné hráče na trhu horských kol. Na trh však vstoupila také s vlastními elektrokoly, na nichž zúročila své bohaté zkušenosti s geometrií rámů a odpružením. Pokud hledáte horské nebo trailové kolo s dokonalým systémem odpružení, bude Pivot poměrně vysoko na vašem seznamu.
Elektrokola Pivot vás potěší nízkou hmotností a bytelnou konstrukcí. Počítat můžete s tím, že se vám dostane do ruky snadno ovladatelný stroj, který je nejen v porovnání s ostatními elektrokoly poměrně lehký, ale také tichý. Většina elektrokol Pivot má snadno přístupnou integrovanou baterii.
Elektrokola Scott
Značka Scott je dobře známá všem cyklistům zejména díky svým kvalitně zpracovaným kolům a cyklodoplňkům. Ačkoliv se firma původně specializovala na lyžařské vybavení, výrazně se zapsala do povědomí zákazníků především v oblasti cyklistiky.
V nabídce značky Scott naleznete elektrokola, která se hodí pro každodenní dojíždění po městě, ale také elektrokola, která vás podpoří při objevování náročného terénu. Jednotlivé typy elektrokol má Scott pokryty svými produktovými řadami. Do náročného terénu můžete vybírat z eMTB elektrokol, která jsou stavěna do náročných podmínek, včetně dlouhé výdrže baterie a lehké konstrukce.
Maximální požitek z rychlé jízdy si dopřejete s řadou eROAD, kterou tvoří silniční elektrokola. Univerzální volbou jsou elektrokola eALL-TERRAIN, která se hodí pro rekreační projížďky, ale také každodenní dojíždění. Tato kola mají prodlouženou výdrž baterie, aby zvládla delší dojezd, a důkladné odpružení. Jízda ve městě je úplně jako stvořená pro kola eURBAN, což jsou kola s pohodlnou geometrií a možností umístění základu na nosič.
Cena
Při nákupu elektrokola je důležité mít vyhrazený dostatečný rozpočet pro jeho koupi. Už na začátku se připravte na to, že se částka, kterou utratíte, bude pohybovat v desetitisících korun. Záleží samozřejmě na typu kola a jeho funkcích. Podívejte se, v jakých hlavních cenových hladinách se elektrokola pohybují a co od nich můžete čekat.
Elektrokola do 30 000 Kč
Platí nepsané pravidlo, že elektrokolo, které bude skutečně stát za vaši investici, se bude pohybovat od 20 000 výše. V této cenové kategorii najdete základní modely elektrokol, které jsou vhodné především pro příležitostné jezdce. Z hlediska typologie se bude jednat především o městská kola pro nenáročné každodenní dojíždění do školy nebo do práce.
Přestože se u těchto kol nesetkáte s pokročilými funkcemi nebo prémiovými komponenty, mohou být elektrokola v této cenové kategorii vhodným startem do světa elektromobility.
Elektrokola od 30 000 Kč do 80 000 Kč
Ve střední cenové třídě se setkáte s modely, které jsou vybaveny pokročilejšími funkcemi než modely v nejnižší cenové hladině. Řada kol je vybavena baterií s větší kapacitou pro delší dojezd. Elektrokola mohou mít také řádově nižší hmotnost, jelikož je často při jejich výrobě používán odlehčený materiál jako např. dural nebo karbon. Počítat můžete s kvalitním odpružením a kvalitním brzdovým systémem.
Mezi elektrokoly v této cenové hladině najdete jak městská elektrokola, tak treková nebo horská elektrokola. Nepočítejte však s tím, že v této relaci najdete prémiová celoodpružená horská kola, po těch se budete muset podívat ještě o kategorii výše.
Elektrokola nad 80 000 Kč
Nároční jezdci musí počítat s vyšší vstupní investicí do svého nového elektrokola. Za tuto cenu se můžete těšit na elektrokolo, které bude mít pokročilé systémy asistence a velkokapacitní baterii pro skutečně dlouhý dojezd. Rámy těchto elektrokol jsou vyrobeny s maximálním ohledem na pevnost, pohodlí, ale také nízkou hmotnost. V této kategorii můžete očekávat také špičkové elektronické zpracování a pokročilé systémy brzd a odpružení včetně celoodpružených horských elektrokol.
Zkušební jízda a servis
Před koupí elektrokola byste rozhodně neměli podceňovat zkušební jízdu. Zejména pokud dosud nemáte žádnou předchozí zkušenost s jízdou na elektrokole. V ideálním případě byste si měli elektrokolo na zkušební projížďku zapůjčit od svých známých ještě předtím, než se pustíte do jeho výběru. Jen tak si můžete definitivně ujasnit, že je elektrokolo skutečně tím, co hledáte.
Dostupnost servisu
Ať chcete nebo ne, pravidelným návštěvám servisu se s elektrokolem nevyhnete. I přesto, že se budete věnovat běžné údržbě s maximální péčí, čas od času by se elektrokolo mělo dostat do rukou odborníkovi.
V ideálním případě byste kolo měli svěřit do péče servisu jednou ročně. V servisu by vám měli zkontrolovat motor, kabeláž, cyklopočítač a především baterii. S dostupností servisu byste neměli mít zásadní problém, ve většině se totiž servis elektrokol překrývá se servisem běžných jízdních kol.
Záruka
Z hlediska záruky je situace trošku složitější. Podobně jako u dalšího zboží platí na elektrokola základní záruční doba 24 měsíců. Můžete se ale setkat s tím, že výrobce některému komponentu věří natolik, že vám na něj poskytne prodlouženou záruku. Typicky se jedná o konstrukci rámu, ale můžete se setkat s prodlouženou zárukou na motor nebo kapacitu baterie. U záruky je dobré ještě zmínit, že pokud se rozhodnete své kolo přečipovat pomocí tunnigového čipu, nepřicházíte tak o nárok na uplatnění záruky.
Jak jezdit na elektrokole
Jízda na elektrokole je velmi podobná jízdě na běžném kole. Po zevrubné kontrole stavu elektrokola se můžete vyhoupnout do sedla. Přepínání úrovní asistence na elektrokole se také příliš neliší od klasického kola, na kterém měníte převody. Pokud jedete z kopce nebo po rovince, můžete asistenci vypnout úplně. Při cestě do kopce si zase naopak úroveň asistence můžete zvednout.
Uměním je najít rovnováhu mezi sílou šlapání a podporou motoru. Není nutné šlapat příliš silně, je dobré spíše se nechat intuitivně vést hybnou silou motoru. Při plánování své výpravy nezapomeňte také zohlednit fakt, jak moc kopcovitý terén vás čeká a kolik vybavení s sebou povezete. Oba tyto faktory se totiž samozřejmě mohou podepsat na celkové výdrži baterie elektrokola a tím logicky na dojezdu elektrokola.
Jak udržovat elektrokolo
Aby vám elektrokolo dlouho a v dobré kondici sloužilo, je dobré věnovat pozornost drobným údržbářským úkonům, které nezaberou příliš času.
- Pravidelně kolo čistěte. Ideálně po každé jízdě kolo otřete vlhkým hadříkem od největších nečistot. Případně můžete použít šetrný mycí prostředek.
- Před každou jízdou kontrolujte důležité komponenty. Pozornost byste měli věnovat zejména brzdám, pneumatikám a odpružení. Případně podle potřeby dotáhněte povolené součástky.
- Kontrolujte řetěz. Zvýšenou pozornost věnujte řetězu, který patří mezi nejnamáhanější součásti elektrokola. Pravidelně řetěz promazávejte. Uvádí se, že by se tak mělo dít zhruba po každých 250 km. V případě vysoké míry opotřebení jej vyměňte.
- Správně nabíjejte baterii. Pro dlouhou životnost baterie je nutné ji správně nabíjet.
- Správně skladujte. Své elektrokolo byste měli skladovat na suchém a bezpečném místě.
- Pravidelný servis. Alespoň jednou ročně dejte své kolo zkontrolovat do profesionálního servisu.
Nejčastější otázky při výběru elektrokola
Pokud vás stále napadají otázky, můžete se podívat na ty nejčastěji kladené při výběru elektrokola.
Je elektrokolo vhodné pro každého?
Navzdory vžitému přesvědčení, že elektrokola jsou především pro příslušníky nejzkušenější generace, jsou elektrokola zážitkem, které ocení cyklisté v každém věku. Ocení jej i cyklističtí nadšenci, kteří si díky elektrokolu budou moci vychutnat větší porci kilometrů na cestách. Navíc se nebudou muset obávat náročných stoupání, která mohou sebrat mnoho sil.
Elektrokolo může být také cennou pomůckou pro všechny, kteří se snaží rozhýbat a shodit přebytečné kilogramy. Platí totiž poučka, že je lepší alespoň nějaký pohyb než žádný pohyb. Navíc pohyb na kole je doporučován pro zlepšení celkové výdrže s minimální zátěží kloubního aparátu.
Jaká je životnost elektrokola?
Celková životnost elektrokola není v podstatě jiná než u standardních kol. Klíčové komponenty, které jsou potenciálně ohroženy rychlejší zkázkou, jsou především motor a baterie.
U baterie samozřejmě záleží na tom, jak dobře se o ni staráte. Její životnost je průměrně 5–8 let, ale pokud budete mít pocit, že na kole ujedete méně, než byste chtěli, můžete se rozhodnou pro repas. V případě vyjímatelné baterie budete mít práci ještě jednodušší, prostě ji vyměníte za nový kus.
Jaký je rozdíl mezi elektrokolem s nábojem vpředu a s nábojem vzadu?
Každá z těchto variant má samozřejmě svá pro a proti. Motor s nábojem vzadu je obecně lepší kvůli stabilitě, ovladatelnosti a vyváženosti celého stroje. Kola s motorem vzadu jsou tak stabilnější při prudkých manévrech a při stoupání, kde vykazují lepší trakci.
Zásadní výhodou motoru s předním nábojem je především jeho snadná údržba. Záleží tak především na využití kola a vašich osobních preferencích.
Jak zvýšit dojezd elektrokola?
Základní dojezd elektrokol se v závislosti na modelu pohybuje od 40 do 120 kilometrů. V průměru můžete počítat s hodnotami kolem 80–90 kilometrů. Abyste nebyli nemile překvapeni během jízdy, můžete podniknout opatření, která vám pomohou dojezd zvýšit nebo alespoň dosáhnout na průměrnou hodnotu.
- Dobře zvolte úroveň asistence. Dopomoc volte moudře. Díky nižší dopomoci ušetříte mnoho energie potřebné na dojezd.
- Jeďte plynule. Najděte si své tempo a snažte se v něm zůstávat. Snížíte tím zatížení motoru.
- Omezte hmotnost. Pokud je to jen trochu možné, omezte množství převáženého nákladu.
- Pravidelně sledujte stav baterie. Snažte se, aby při jízdě nedosáhla baterie nulové hodnoty. Plánujte, jak daleko ještě pojedete.
- Používejte asistenci, jen když je to nutné. Naučte se alespoň při jízdě z kopce vypínat asistenci.
Jak dlouho vydrží baterie elektrokola?
Životnost i dojezd baterie se může lišit v závislosti na různých faktorech. Z hlediska životnosti počítejte s tím, že průměrně baterie slouží od 2 do 5 let. Z hlediska kapacity je samozřejmé, že baterie s delší kapacitou disponují také delším dojezdem. Kapacita baterií se pohybuje obvykle od 250 Wh až do 1000 Wh.
Jak dlouho trvá nabíjení baterie elektrokola?
Délka nabíjení baterie se řídí samozřejmě kapacitou daného modelu baterie, ale také výkonem nabíječky. Pokud je vaše baterie kompatibilní s vysokorychlostní nabíječkou, můžete tento čas výrazně zkrátit. U většiny elektrokol se tato doba pohybuje kolem čtyř hodin.
Jaká je maximální rychlost elektrokola?
Maximální rychlost je regulována platnou evropskou legislativou. Tato rychlost byla stanovena na 25 km/h. Je však možné nechat si kolo přečipovat a dosáhnout rychlosti vyšší. V tomto módu však nesmíte jezdit na veřejných komunikacích.
Jak nejlépe zabezpečit elektrokolo?
Samozřejmě nechcete, aby se vaše elektrokolo stalo kořistí nenechavých rukou nepovolaných osob. Pro zabezpečení svého elektrokola tak využívejte kvalitní zámky, které jsou odolné proti přeříznutí. Elektrokolo připevněte zámkem k pevnému předmětu nebo konstrukci. V ideálním případě protáhněte zámek rámem i ráfkem kola. Zvážit můžete také použití více zámku. Na kolo můžete také nainstalovat sledovací GPS zařízení a v případě krádeže jej skrze něj lokalizovat. Pro nejhorší případy můžete své kolo proti krádeži pojistit.
Autor článku
Tereza Staňková
Redaktor
„Jmenuji se Tereza – mám ráda cestování, sport, vzdělávání a češtinu. A ještě raději to všechno spojuji dohromady. Třeba při psaní textů na web, produktových popisků nebo blogových článků. I když se psaní věnuji teprve pár let, už jsem se zvládla popasovat s nejrůznějšími tématy – od outdooru přes zdravý životní styl až po traktory – a nikdy neodmítnu příležitost dozvědět se něco nového.“