Nejluxusnější značky oblečení a doplňků aneb Když se móda stává investicí

Publikace: 12.08.2022

Co mají společného zlato, akcie, bitcoin, archivní víno a značkové kabelky? Všechny tyto komodity patří mezi investiční, což znamená, že mohou časem získat na hodnotě. Ano, i kabelka může být dobrou finanční investicí, samozřejmě ale ne jen tak ledajaká. Musí to být luxusní kabelka, která vydrží dlouhé roky, je rozpoznatelná na první pohled, přitom si dokáže zachovat potřebnou eleganci. Znalci doporučují zejména populární francouzské výrobce jako Hermès, Chanel a Louis Vuitton, vyplatit se ale mohou i další populární značky oblečení a doplňků. Které?

Nejluxusnější značky oblečení, které se vyplatí koupit

Pro někoho jsou zpečetěním luxusu a potvrzením společenského statusu, někdo ocení jejich elegantní styl, kvalitu a nezničitelnost, někteří je kupují jako investici. Řeč je o kabelkách, hodinkách, botách, oblečení a dalších výrobcích od známých návrhářů, kteří udávají světové módní trendy.

Zdá se vám cena luxusního zboží až příliš vysoká? V té se odráží nejen historie a jméno návrháře, ale také kvalita použitých materiálů a jejich zpracování.

Dalším významným faktorem je jedinečnost a originalita – některé modely se vyrábějí ve velice omezených sériích a čekací lhůta na ně může být dlouhé roky! A které světové značky patří mezi ty nejluxusnější? Pojďme si je představit.

Nejluxusnější značky oblečení, které se vyplatí koupit
zdroj: Gabrielle Henderson / Unsplash

1. Hermès

Hermès, společnost, která byla založena již roku 1837, patří k nejdéle působícím značkám a jako taková má ve svém portfoliu hned několik nadčasových kousků, které jsou stále žádané. V jejich čele stojí Birkin bag, zkráceně Birkinka, jež byla vyrobena pro anglickou herečku a zpěvačku Jane Birkin a dnes se řadí k ikonickým kouskům nejen firmy Hermès, ale i mezi kabelkami obecně.

Pokud byste tuto exkluzivní kabelku chtěli koupit jako investici, tak věřte, že její hodnota za posledních 35 let stoupla o 500 % s ročním tempem růstu 14 %. Zdaleka nejhodnotnější je však kabelka Diamond Himalaya, která byla v aukční síni Christie's prodána za 400 000 USD, čímž se stala nejdražší vydraženou kabelkou v historii.

2. Chanel

„Simplicity is the keynote of all true elegance“ aneb „Jednoduchost je klíčovým rysem veškeré skutečné elegance“, tak zní jedno z hesel Coco Chanel. Není tedy divu, že to byla právě Coco, kdo po první světové válce sejmul z žen korzety a udělal dámské šaty jednodušší, pohodlnější, levnější a méně časově náročné na oblékání, přičemž ale zůstala zachována elegance – a ano, „malé černé“ dala světu právě Coco Chanel.

Dalším signaturním kouskem jsou bouclé wool suits (vlněné kostýmky), které měla ve velké oblibě Jacqueline Kennedy. A pokud se bavíme o kabelkách, je největší ikonou Chanel 2.55 Flap (Medium Classic Flap), která byla vůbec první kabelkou s řemínkem. Aktuální cena kabelky je 8 800 USD, což je zhruba osmkrát víc než v roce 1990.

3. Louis Vuitton

Značka, jejíž typický hnědý monogram s písmeny LV zná celý svět – a který patří k těm nejvíce kopírovaným, začínala jako výrobce kufrů a luxusních zavazadel. Postupně se však rozrostla, rozšířila svůj sortiment a dnes nabízí také haute couture oblečení a doplňky, které pozvednou každý šatník. Své o tom ví třeba Angelina Jolie nebo Sarah Jessica Parker, které vlastní pěkných pár kousků této značky.

I přes širokou nabídku zůstávají právě kabelky tím, co je pro LV charakteristické a nejhodnotnější. Aktuálně nejdražší je kabelka Airplane Travel Bag, která vyjde na 39 900 USD.

4. Valentino

Valentino nemá takový zvuk jako výše uvedené trio, nicméně v poslední době se mu díky novým marketingovým strategiím cíleným na mladší generaci daří šplhat zpět na vrchol. Jedním z největších tajemství úspěchu Valentina, celým jménem Valentino Clemente Ludovico Garavani, je schopnost porozumět tomu, co ženy chtějí a navrhovat úžasné róby, které se perfektně vyjímají nejen na červeném koberci.

Není tedy divu, že si jeho šaty oblíbila například Elizabeth Taylor, Jennifer Lopez, Anne Hathaway nebo švédská princezna. I přesto, že Valentina proslavily především šaty, patří mezi jeho nejdražší výrobky kabelka Black Valentino Garavani Medium Rockstud Spike Bag z jehněčí kůže, jejíž cena se v závislosti na velikosti pohybuje od 2 000 do 3 000 USD.

5. Gucci

Gucci, značka, která se proslavila nejen svým oblečením a doplňky, ale také skandály a intrikami, je charakteristická extravagantním stylem a luxusními materiály, které už na první pohled prozradí svůj původ.

I přes veškerou extravaganci má Gucci také nadčasové elegantní kousky, které se řadí mezi ikonické. Patří mezi ně zejména kabelka Gucci Diana Small Tote Bag (cca 4 000 USD), která je nástupkyní slavné Bamboo Bag, jež byla uvedena na trh v roce 1947. Zásluhu na popularitě Bamboo Bag měly zejména Elizabeth Taylor a Grace Kelly.

6. Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent a jeho partner Pierre Bergé se proslavili v 60. letech svým nonkonformním stylem, který přesně sedl tehdejší beatnické generaci. Hlavní charakteristikou YSL je androgynní styl, tzn. styl, který nerozlišuje mezi pohlavími či sexuální orientací.

Signaturní jsou jedinečné smokingy, safari styl a maskáčový vzhled, jichž byl YSL tvůrcem a průkopníkem, za zmínku však rozhodně stojí i kosmetické produkty. Nejdražší položkou je pak Muse Bag za 18 990 USD.

7. Dolce & Gabbana

Poměrně mladá, avšak neméně úspěšná značka Dolce & Gabbana pocházející z Itálie se proslavila dámským oblečením, spodním prádlem a plavkami, postupně se však rozrostla a dnes její sortiment zahrnuje také sluneční brýle, kabelky, parfémy, šperky nebo hodinky, za které již získala řadu ocenění.

Top produktem jsou originální brýle DG2027B, které se s cenou 383 600 USD řadí mezi nejdražší sluneční brýle na světě vůbec.

8. Burberry

Britská značka Burberry, jež byla založena již roku 1856, se proslavila zejména nadčasovými trenčkoty a tartanovým kostkovaným vzorem (pro londýnskou značku vskutku typické), které jsou populární v Evropě a ještě populárnější v Asii.

Překvapením tak bude možná fakt, že původním zaměřením značky vyrábějící prudce elegantní oblečení byla výroba oblečení outdoorového. Nejdražším výrobkem v hodnotě 26 700 USD byl dámský trenčkot vyrobený z pavích per, který nosila redaktorka amerického Vogue Anna Wintour.

9. Dior

Christian Dior založil svou firmu v roce 1946 v Paříži, a stejně jako ostatní francouzské top značky se na vrcholu udržel díky citu pro krásné nadčasové kousky, které přetrvají věky. V současnosti vlastní kromě značky Dior, která je zaměřena na dámské oblečení, také Dior Homme (pánské) a Dior Baby (dětské). Vyjma oblečení jsou silnou parketou Dior též parfémy.

Nejdražším produktem jsou Dior Lace Dress (krajkové šaty) s cenovkou 6 100 USD, v těsném závěsu za nimi je kabelka Dior Embroidered Stripes Diorama Flap Bag za 4 300 USD.

10. Ralph Lauren

Ralph Lauren se řadí mezi luxusní značky, čehož je důkazem zejména řada Purple Line, ve které najdete ty nejdražší výrobky, nicméně některé jeho kousky, například kvalitní polo trička, jsou finančně dostupné i širší veřejnosti.

A byla to právě polo trička, která spolu s projmutými saky, svetry s výstřihem do V, košilemi, vázačkami, polobotkami, vestičkami a kostkovaným vzorem ve stylu školních uniforem z luxusních amerických škol proslavila značku Ralph Lauren.

11. Prada

Minimalismus v tradičním duchu s dotykem moderny je tím, co drží italskou značku Prada na vrcholu, a to již od roku 1913. Firma vyrábí oblečení, doplňky i boty, nejznámější je však pro své perfektně zpracované kožené kabelky. Mezi nejpopulárnější patří Saffiano Lux (1 900 USD), v historii značky nejdražší je pak Brandy Top Handle V2, jež je vyrobena z exotické pštrosí kůže a stojí 10 200 USD.

12. Versace

Módní značka Versace byla založena v roce 1978 a na výsluní se jí podařilo udržet i po tragickém úmrtí jejího zakladatele Gianni Versace, po němž firmu převzala jeho sestra Donatella Versace.

Tím, co firmě pomáhá udržet se na výsluní, je její charakteristický styl, který je na první pohled jiný než ten u dalších tradičních značek – minimalismus byste u Versace hledali jen stěží, typické jsou výrazně excentrické až teatrální vzory, které by leckdo mohl označit za kýčovité. Nejdražším výrobkem firmy byla kožená, korálky vyšívaná bunda The Face, jež byla v aukční síni Christie's prodána za 128 500 USD.

13. Fendi

Italskou značku Fendi založil v roce 1925 manželský pár Adele a Edoardo Fendi, v roce 1999 pak přešlo 51 % podílu do vlastnictví značek Prada a Louis Vuitton. To jí nicméně neubírá na kvalitě a firma, která vystavěla svou pověst na luxusních kožešinových a kožených výrobcích stále pokračuje a nepřestává překvapovat svými modely. Nejdražším artiklem Fendi je Selleria Bag za 38 000 USD. 

14. Stella McCartney

Stella McCartney je dcerou Paula McCartneyho, byla by však škoda ji označit jen jako potomka slavných rodičů. Stella zprvu působila jako kreativní ředitelka módního domu Chloé, v roce 2001 však založila vlastní značku zaměřenou na dámskou módu.

Specifickým rysem její módy je fakt, že na rozdíl od dalších luxusních značek nesází na kůži, ale naopak se kůži a kožešinám striktně vyhýbá a její móda je čistě veganská, což jí na popularitě nijak neubírá, ale spíše přidává. Její kousky nosí i královská rodina, například Meghan Markle oblékla na svou svatební recepci šaty Stella McCartney za 157 000 USD.

15. Alexander McQueen

Alexander McQueen proslul jako „rebel britské módy“ a jeho značka se drží na výsluní i přes fakt, že slavný návrhář v ní již od roku 2010, kdy spáchal sebevraždu, nefiguruje – a stále si také drží punc vzdorovitosti, který udržuje kreativní ředitelka Sarah Burton.

Jedním z návrhářovo oblíbených motivů byly lebky, nejpopulárnější a nejvíce rozšířený je tak šátek s nimi. Nejdražším výrobkem jsou šaty na svatbu Sereny Williams, které stály neuvěřitelných 3,5 milionu USD.

Autor článku

Lenka Gazdová

Lenka Gazdová

Redaktor

„Jsem Lenka, původně prodejce a návrhář kuchyní, nyní již více než pět let copywriter a průvodce na ostrově Langkawi v Malajsii. Během té doby jsem nasbírala nespočet zkušeností s psaním článků z oblasti módy, životního stylu a cestování. Díky tomu dobře vím, jak si vybrat nejlepší cestovní kufr, sportovní batoh, trekové boty nebo třeba outdoorové vybavení. Testováním produktů trávím dlouhé hodiny a o tipy se pak dělím v recenzích, které dnes pomáhají statisícům lidí.“