Průvodce velikostmi: Brýle
Pokud jste se rozhodli koupit si sluneční či dioptrické brýle online, je dost velká šance, že jste se zasekli v bodě, kdy bylo zapotřebí vybrat svou velikost. Bez toho, aniž byste si vyzkoušeli každý rám osobně nebo se poradili při výběru s optikem, to může znít jako nemožný úkol, ale opak je pravdou.
V našem velikostním poradci vám prozradíme hned několik tipů na to, jak si vybrat správnou velikost brýlí, a to vše z pohodlí vašeho obývacího pokoje.
Co se v článku dozvíte?
Jak zjistit svou velikost brýlí
Ať už brýle vlastníte nebo se chystáte pořídit si první pár, možností jak určit správnou velikost je hned několik a výhodou je, že všechny jsou rychlé a jednoduché. Vyzkoušejte jednu z nich a vzhůru do nakupování bez obav.
Způsob 1: Řiďte se velikostí brýlí, které máte doma
Informace o rozměrech naleznete na všech dioptrických (ale i slunečních) brýlích. Ve většině případů je najdete vytištěné na vnitřní straně jedné z bočnic v podobě série čísel 50 - 18 - 145. Pro lepší pochopení si tyto tři číselné kódy v našem průvodci vyměníme za “A” - “B” - “C”.
Co znamenají jednotlivá čísla této série?
- A – šířka čočky (v mm)
- B – šířka nosníku (v mm)
- C – délka bočnice (v mm)
Poznámka: V některých případech může být mezi prvními dvěma čísly (mezi “A” - “B”) malý čtverec, který slouží vysloveně pro lepší viditelnost jednotlivých rozměrů.
Pokud už tedy znáte přesné rozměry vašich aktuálních brýlí, nový rám si můžete vybrat na základě páru, který již máte doma. Většina online obchodů s oční optikou uvádí velikost rámu na stránkách ve stejné formě jako ji naleznete na vašich brýlích, což vám výběr jednoznačně usnadní.
Způsob 2: Změřte si správnou velikost brýlí pomocí pravítka
Pokud ještě dioptrické brýle nevlastníte, případně jste na nich nenašli číselnou sérii označující jejich velikost, nic není ztraceno. Ideální velikost brýlí můžete určit také pomocí pravítka.
Návod, jak na to:
- Postavte se před zrcadlo a přiložte si pravítko do výšky uší (v bodě, kde sedí nožičky brýlí).
- Změřte šířku od ucha k uchu v milimetrech.
Když máte odměřenou šířku vašeho obličeje, porovnejte ji s celkovou šířkou rámu, který jste si vybrali – tu dostanete sečtením šířky obou čoček (“A” + “A” z našeho příkladu výše) a šířky nosníku (“B” v příkladu nahoře).
Nesedí to na milimetr přesně? To vůbec nevadí. Velikost vašeho rámu se může od šířky obličeje, kterou jste si odměřili, lišit o +/- 3mm. Stačí jednoduše vybrat rám, jehož velikost je nejblíže vaší odměřené šířce obličeje.
Způsob 3: Výběr velikosti rámu podle typu obličeje
Ne každá tvář je stejná – někdo má tvar užší, někdo širší, někomu zase sednou jakékoliv brýle. Pokud se dokážete zařadit do jedné z těchto skupin, může vám to velmi rychle pomoci s výběrem té správné velikosti brýlí.
TYP A – pro lidi s užší tváří se ideální šířka rámu (“A” + “A” + “B”) pohybuje do 129 mm
TYP B – středně širokým nebo „standardním tvářím“ sedne šířka ramu někde mezi 130–139 mm
TYP C – lidé s větší šířkou hlavy se budou nejlépe cítit s rámem o celkové šířce nad 139 mm
Způsob 4: Vyzkoušejte trik s kreditní kartou
Věděli jste, že správnou velikost brýlí můžete určit také pomocí obyčejné kreditní karty? Šířka standardní karty (na výšku) je totiž přibližně stejně velká jako standardní šířka skel v brýlích (v e-shopech označovaná jako „M“ – „medium“).
Tento způsob měření vám pomůže hlavně při nákupu slunečních brýlí, které mají v online obchodech velikost označenou ve formě S – M – L. Jak určit, která velikost sedne právě vám?
- Vezměte si libovolnou kreditní kartu a postavte se před zrcadlo.
- Krajní část karty si přiložte ke středu vašeho nosu a sledujte, kde končí její druhá strana.
Vaše velikost je:
- M – pokud je konec karty v rovině s okrajem vašeho oka
- S – pokud se konec karty nachází až za vaším okem
- L – pokud karta končí blíže k nosu, tzn. před okrajem vašeho oka
Věděli jste, že?
Velikost “M” se nejmenuje standardní jen tak náhodou. Tato velikost totiž sedí většině lidí na světě, proto mnoho značek vyrábí své brýle pouze ve standardní velikosti M.
Autor článku
Dáša Veverková
Šéfredaktor & Obsahový specialista
„Jsem Dáša – naivní snílek, který věří, že smyslem lidského života je pomáhat druhým. Vystudovala jsem obchodní akademii se zaměřením na právní činnost a několik let se pohybovala v sektoru služeb, díky tomu znám velmi dobře práva zákazníků i povinnosti prodejců. Od roku 2016 se věnuji online marketingu, konkrétně obsahové strategii a testování produktů. Mým cílem je publikovat články založené na vědeckých poznatcích, nezávislém průzkumu trhu a osobních zkušenostech.“